DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

En by i provinsen

2015 nov 1

En by i provinsen

Det er en helt almindelig mandag eftermiddag, i en frikirke i en by i provinsen, hvor der er fuld gang i aktiviteterne i køkkenet. Det er den mandag i måneden hvor der skal tilberedes et måltid mad til nogle mennesker i byen, som ikke altid selv får lavet varm mad.......

Men, lad os lige spole tiden lidt tilbage. I byen er der en kirke, hvor nogle mennesker tænker på en særlig målgruppe som de ønsker at formidle Guds kærlighed til. I denne by er der nemlig ligesom mange andre byer, et torv hvor nogle mennesker samles hver dag for at have fælleskab med hinanden. Nogle af dem drikker måske en øl eller måske flere, men hver eneste dag, sommer og vinter hænger de ud, på torvet, ved stationen eller andre steder i byen. Nogle er der på grund af fællesskabet, andre fordi de ikke har andre steder at gå hen, men fælles for dem alle, er at de er Guds elskede børn.
I menigheden havde man fået en profeti, at man skulle give mad til den sultne og varme til dem der fryser, men hvordan kommer man i gang?

Flere i menigheden blev bekræftet og udfordret og følte at noget måtte ske, derfor samledes en gruppe i november sidste år og besluttede at gå igang.

I ly af decembers mørke og julens naturlige undskyldning for at gøre godt mod andre, besluttede man at gå ned på byens torv og ved stationen og dele Risengrød ud en mandag eftermiddag i december. Forinden havde vi fortalt dem der står der, at vi ville komme og servere risengrød for dem. Nogle af dem var skeptiske, andre forventningsfulde, fælles for dem og os var at vi var spændte på mødet med hinanden.

Vi kogte 2 store portioner Risengrød, som skulle serveres med kanel og smørklat, medbragte et lille bord, en masse suppetallerkener, kørte til stationen og torvet, for at tage et skridt ud i noget ingen af os havde prøvet før. På stationen var der ingen af dem vi gerne ville i kontakt med, men på byens torv stod der 5-10 stykker og ventede på at vi skulle komme.

For os blev det en uforglemmelig oplevelse af få lov at servere en portion dejlig varm risengrød for mennesker, som måske normalt ikke oplever særlig meget positiv opmærksomhed. Der blev snakket og hygget i en lille times tid, nogle mobiltelefonnumre blev udvekslet og så blev det aftalt at vi ville komme igen en mandag i januar.

Tilbage i køkkenet i Frikirken, denne mandag i oktober 2015, hvor der tilberedes

Frikadeller, kartofler og stuvet hvidkål til ca. 25 personer + det løse, der spreder sig en dejlig duft af maden, man kan svagt fornemme at der er brugt lidt muskat i den stuvede hvidkål. Frikadellerne lunes i den store ovn, der er rigeligt af det hele.

Der pakkes borde og stole i en af bilerne, i de andre transporteres en kæmpegryde med kartofler og en anden med stuvet hvidkål, sidst, men ikke mindst 2 kæmpe fade med rigtig mange lækre frikadeller.

Kl. 17.00 ankommer vi til torvet,. Vi får hjælp med at stille borde og stole op. Der lægges dug på bordene og der spørges ind til ”Dagens menu”. En forventningsfuld stemning breder sig blandt vores venner på torvet. Der øses mad op på tallerkenerne, vi sætter os rundt om bordene og nyder den gode mad sammen.

Nogle kan ikke huske, hvornår de sidst fik et måltid varmt mad, andre glæder sig bare over den dejlige mad. Efter en halvanden times tid pakker vi sammen. Der gives knus, siges tak for mad og på gensyn næste måned.

Denne dag var der mellem 20 og 25 der fik et måltid varmt mad, serveret med kærlighed.

For os er det en velsignelse at få lov at komme ned og mødes med dem disse mandage. Vi rækker Guds kærlighed ud gennem maden, og får nogle gode snakke.

Vi ønsker med dette at inspirere og opmuntre til at rykke kirken ud i hverdagen og skabe kontakter på det menneskelige plan. Vi er åbne om at vi kommer fra en kirke, får lov at svare på deres spørgsmål om tro, men har ikke prædiket. Vi tror at Gud vil lede os, når tiden er inde til at fortælle mere om hans kærlighed.