DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Hans Fhær Larsen

Netpræst

Hans Fhær Larsen, Netpræst, formand netkirken
Græsted Frikirke

Mail: hans.fhaer@gmail.com

Når tingene bliver sat i perspektiv. Hvad er så lykke?

16 dec. 2010

Lige nu sidder jeg på en fabrik i Kina langt hjemmefra. Jeg er på en forretningsrejse gennem Vietnam og Kina. Min kollega, der er Kineser er ved at fortælle om vores virksomhed på Kinesisk. Danmark er langt, langt væk. Ingen her ved virkelig hvad og hvor Danmark er. Julen står ikke for døren her. Der er juletræer på hotellerne, men folk får kun fri en halv dag hvis de er ansat i en europæisk virksomhed, ellers går julen stille forbi. 2. februar, derimod har de kinesisk nytår som giver næsten 14 dages fri. Alligevel spiller musikken i Lobbyen på det store hotel ”I believe in engles” og et stort kor af Nissepiger synger de kendte julesange på engelsk. Den kristne Jul er langt væk. Folk spørger af nysgerrighed. Når jeg begynder at fortælle om den kristne baggrund, skifter de høfligt emne, og synes bare at vi er heldige at vi har så meget ferie, og det må være derfor vi er kendt som et af verdens lykkeligste folk.

For mig ser det håbløst ud, når jeg ser en arbejder, i Vietnam, være sat til at feje en motorvej på hundredvis af km. Med en håndkost. Der er affald nok til at fylde en lastbil for hver km. Alligevel går han bare af sted med sin kost meter for meter og ser udtryksløs ud. Han er bare blevet sat i gang og overskuer ikke opgaven.

Eller hundredvis af scootere, der som en fugleflok drøner målløst gennem byen, ud og ind mellem bilerne og hinanden. Prøver man at fange den enkelte. Ser man at de alle er lastet med alverdens ting. Grise, høns, ammende mødre, lange stænger, lastbil dæk, 6 trillebøre osv. Udefra ligner det en målløs sværm, men får man øje for den enkelte, er der et mål og en mission og et elsket menneske på hver eneste scooter.

Kina er meget friseret, næsten for friseret. Bag hver eneste stivnede ansigt, lever der et menneske med følelser der længes efter den fuldendte lykke, der er lige henne om hjørnet. Når bare det og det er overstået, så er den der…

Er vi lykkelige? Er de lykkelige? Hvad er lykke?

Bibelen siger om Sand lykke: Matt. 5
Jesus begyndte at undervise dem:
»Lykkelige er de afmægtige,
for Himmeriget tilhører dem.
Lykkelige er de, der sørger,
for de skal blive trøstet.
Lykkelige er de ydmyge og stille,
for jorden skal betros til dem.
Lykkelige er de, der længes efter retfærdighed,
for de skal få deres længsel stillet.
Lykkelige er de barmhjertige,
for dem skal der vises barmhjertighed.
Lykkelige er de rene af hjertet,
for de skal se Gud.
Lykkelige er de, der stifter fred,
for de skal kaldes Guds børn.
Lykkelige er de, der bliver forfulgt på grund af kærlighed til sandheden,
for Guds rige tilhører dem.
Lykkelige er I, når man håner og forfølger jer og sætter onde rygter i omløb, fordi I tror på mig. Glæd jer af hele jeres hjerte, for der venter jer en stor belønning i Himlen. Sådan forfulgte man også profeterne før jer.

Jesus siger med andre ord: ”Lykke lige er de der ser med hjertet og ikke med forstanden”

Vi lærte en lektie ved syndefaldet, som det ikke var meningen at vi skulle have lært. Vi lærte at skelne mellem godt og ondt. Det er Guds opgave og ikke vores. Den gave/evne bruger vi flittigt til at se, hvad der er rigtigt og forkert, og dømme vores medmennesker. Jesus kendte godt loven og kunne skelne klart mellem rigtigt og forkert. Da han besøgte farisæeren (Luk.7:36ff) og lod den prostituerede græde ud ved hans fødder. Farisæeren vidste hvem det var der sad der og havde dømt hende, og ventede nu på, at Jesus skulle gøre det samme. Hun lagde jo helt tydeligt an på Jesus (menneskeligt set), og farisæren vidst godt hvem hun var. Jesus så kun et sønderknust hjerte, og tilgav. Jesus kunne skelne mellem godt og ondt, som os, men han kan også se igennem vores sjæl og hjerte og vurderer ud fra det indre såvel som det ydre. Summen gav resultatet. En tilgivet lykkelig kvinde.

Vi kan ikke se gennem menneskets indre, men har kun den enkeltstående hændelse at gå ud fra når vi bruger vores gave/evne som vi ikke skulle have haft, men fik ved Syndefaldet.

Vi ser værdierne efter hvad der er rigtigt og forkert. Gud ønsker at vi vender tilbage til formålet før syndefaldet, og lever et hjertefællesskab med vores far i himmelen, og giver ham vores evne til at skelne mellem godt og ondt tilbage. Og lærer af Jesus når vi står over for åbenbare syndere, der retfærdigheds vis burde stenes. Hvad gør du så? Kaster den første sten?

Den virkelige lykke hænger ikke sammen med det der kan vejes og måles, men med det der længere, bredere, højere og dybere end det vi umiddelbart kan se.

Den gamle sang af Charles Gandrup, synes jeg siger det ret godt.

Lykken er ikke gods eller guld,
lykken er ikke storhed og ære,
lykken kan selv i den ringeste vrå
arbejdets frugter på bordet bære.

Lykken har rod i det ærlige sind,
lykken er nøjsomheds rige broder,
lykken er altid: at være sig selv,
aldrig trælbundet af livets goder.

Lev ej i tomme ønskers rus!
Drik ej misundelsens bitre bæger!
Rigere fryd vil du fange, når ret
andres glæde dit hjerte kvæger.

Lykkeligst den, som har fred med sig selv,
fred med sin gud, og fred med sin næste!
Går det i verden så op eller ned,
han har af lykken dog fundet det bedste.

God Jul
Hilsen Hans