DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Ivan L. Jakobsen

Netpræst

Ivan L. Jakobsen, Tidligere sognepræst

Mail: ivanljakobsen@gmail.com

Gud er stadig ikke ligeglad - heller ikke i 2019

1 feb. 2019

Så derfor må vi igen ønske for og med hinanden:
Godt og velsignet Nytår!

Og også i år 2019 er der Gud ske lov nok at glæde sig over. Uanset om vinteren bliver lang og hård - eller kort og mild. Det gælder i naturen: Har man øjnene ”med sig” – og bruger dem, så er der masser at glæde sig over. Selv det grå-grønne er jo fuld af skønne nuancer, og når rimfrosten eller sneen (måske) kommer og dækker jorden og pudrer buske og træer, ja selv ukrudt og gamle stauder med sit hvide dække, så er skønheden endnu større. Og hvor kan et snedækket landskab dog være smukt. Så luk øjnene op – og glæd dig – ja, glæd dig også over, at du kan se. Heller ikke det er en selvfølge!

Så vi må gerne glæde os til det nye år. Det rummer en lang række muligheder, nye oplevelser, nye indtryk – og forhåbentlig mange nye glæder.

Og når vi nu skriver 2019, skyldes det jo, at vi har noget at regne ud fra. Hermed mener jeg ikke det kedelige udtryk ”fra vor tidsregnings begyndelse” – men det langt mere livsbekræftende ”efter Kristi fødsel”.

Netop Jesu Kristi fødsel, som vi lige har fejret, giver grund til glæde og håb.

Jesu fødsel blev fulgt op af Jesu liv, hvor Han gik rundt og gjorde alle ting vel; Han fortalte om Guds kærlighed; Han rakte mennesker Guds kærlighed, endda så meget, at Han døde af det. Men, Jesus Kristus vandt over døden, og det giver for alvor grund til stor glæde og håb.

Glæde og håb, ja, men ligesom vi i naturen ”må have øjnene med os”, sådan også når det gælder glæde og håb.

Endnu vigtigere er det dog, at der er én, der har øje for os, så vi aldrig behøver at være alene – nemlig Gud.

Og Gud er ikke ligeglad med nogen af os. Ham må vi søge fællesskab med, fordi Han i Jesus Kristus og gennem Helligånden har søgt fællesskab med os. Vi må søge Gud i samtale/i bøn og vi må søge Gud gennem Bibelen og i gudstjenestens fællesskab med Ham og hinanden

Derfor: Vel mødt i menighedens fællesskab – og – endnu engang
Godt og Velsignet Nytår.