DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Hans Fhær Larsen

Netpræst

Hans Fhær Larsen, Netpræst, formand netkirken
Græsted Frikirke

Mail: hans.fhaer@gmail.com

Velsign! Forband ikke.

1 jun. 2021

De seneste år er der kommet et nyt kommunikationsmedie, som er blevet alle mands eje. I gamle dage var det kun de færreste der kunne udtrykke sig skriftligt eller tilegne sig viden gennem det skrevne ord, og give det videre. Du var lærd, og havde en ophøjet status i samfundet. Præsten Degnen og Læreren var dem der vidste noget, og som der blev lyttet til når der skulle tages beslutninger.

Det har stille og roligt ændret sig, så alle har muligheden for at lære at læse og skrive. Hvis du ville give din mening til kende, var det igen de få der kunne gå til avisen og få en artikel udgivet, eller en bog. Der sad nogle, der sad på pengene og vurderede om din mening var ”værd” at skrive om, der var censur.

I dag er det næste skridt så kommet, hvor de sociale medier åbner op for at alle og en hver kan ytre sig om alt mellem himmel og hav. Uanset om det er sandt eller ej så kommer det ud i ytringsfrihedens navn.
Du må skrive hvad du vil om hvem du vil. Og det er let. Du sidder hjemme i din stue og har ikke øjenkontakt til dem du skriver om eller til. Du kender ikke deres situation eller baggrund. Du ved bare hvordan det de har skrevet eller gjort, har påvirket dig, og nu skal de få den råt for usødet.

Der er opstået en tone og råhed på de sociale medier, som må have ligget begravet i vores folk og kommer ud når vi sidder der ved tasterne og bliver aggressive.

Er det det samme der sker for nogle når de sætter sig ind i en bil, lukker døren og så er det tid til at dæmoniserer alle medtrafikanterne?

Man kan møde en hvor temperamentet løber af med ham og der kommer eder og forbandelser ud af munden på ham. Så besinder han sig og siger undskyld. Jeg er slet ikke sådan det må du undskylde. Jeg siger: ”Jo, det var dig” det indestængte kommer ud når proppen tages af. ”Hvad hjertet er fyldt af, løber munden over med”.

Vi har mere end nogensinde brug for Kærligheden til hinanden genvindes, og vi lader fredens Gud komme med fredens hemmelighed. ”Kærlighed” med kærlighedens frugter. (1. kor. 13:4-8) ”Kærligheden er barmhjertig, ikke misundelig, ikke pralende eller indbildsk, gør ikke noget skamfuldt og er ikke selvisk. Lader sig ikke ophidse og bære ikke nag. Den sørger hvis nogen lider uret, og glæder sig når sandheden sejrer. Kærligheden holder fast, er fuld af tillid, forventning og udholdenhed, og så varer den evigt.

Vi kunne godt trænge til at få vores hjerter fyldt op med kærlighed og få Danskeren til at reagere efter Paulus fra Romerbrevet 12:14-21 nåd de sidder ved tasterne på de sociale medier, eller sidder i deres bil i trafikken, så det de henter frem fra deres hjerte nåd de bliver opildnede passer til følgende passage:

“Velsign dem, der forfølger jer. Forband dem ikke, men bed for dem. Glæd jer med de glade, og græd med de grædende. Lad ikke menneskers sociale status bestemme, hvordan I tænker om dem. Hav ikke for høje tanker om jer selv, men vær villige til at have fællesskab selv med de mennesker, som ikke regnes for noget. Gengæld ikke ondt med ondt, men stræb efter at gøre det, som alle kan se er godt. Lev i fred med alle mennesker—så vidt I kan. Kære venner, tag ikke hævn, men lad Gud tage sig af at straffe. Der står jo skrevet: „Hævnen og gengældelsen er min, siger Herren.” Der står også skrevet: „Er din fjende sulten, så giv ham noget at spise. Er han tørstig, så giv ham noget at drikke. På den måde gør du ham skamfuld.” Lad dig ikke rive med af det onde, men overvind det onde med det gode.”

Ordene her fra romerbrevet, er en så central del af Danskernes kulturhistorie. Det lyder så rigtigt og lige til. Og så er det her vi alle sammen falder i med begge ben. Hvorfor? Hvad er hemmeligheden ved disse ord, og det svære ved at leve efter dem. Hvordan får vi det ry tilbage som dansker, at vi er gæstfri og velsigner dem der kommer til os, at vi tager os af den fremmede, af dins kollega, af din nabo.

Jeg vil så gerne opmuntre dig til at lukke øjnene op og se de dejlige mennesker omkring dig. Inviter din nabo ind. Hjælp de fremmede i vores land til at føle sig hjemme.

Tænk dig om inden du farer i tasterne i en sag du alligevel ikke har indblik i. Kør hjemmefra 5 min før, så du kan køre bag ham med den bulede hat, der kører 5km/t mindre end han må.

Jeg savner den gode tone, lad os finde den frem og værne om den.

Hilsen Hans