DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Nisseofring

8 dec. 2010

Fra gammel tid troede man på onde øjne i gamle træer. Man ofrede til guderne i træerne for ikke at komme i ulykke. Øjnene i træet kunne meget vel være fra en ugle der boede i træet og hvis offergaven så var noget den kunne lide.... ja, så var alt godt.

I middelalderen, ved juletid, gik en biskop rundt og forærede de fattige gaver. Hans navn var Nicolaus. Han har nok været rollemodel eller forløber for den moderne overtro. En julemand som bringer julegaver ud julenat.

Nissen var i gammel dage, i folkeovertroen, en uhyggelig skikkelse, som hørte til de underjordiske. Hvis en gris døde af uforklarlige årsager, høsten slog fejl, eller anden ulykke, så var det nok nissen der var på spil. Man satte mad ud til Nissen for at formilde ham, så det ikke skulle gå skidt. Hvem kender ikke sangen: På loftet sidder nissen med sin julegrød. I sangen er han god og sød, men sådan så man ikke på ham den gang. For nogle mennesker var han alvor og folk levede i frygt for nissen.

I dag er det hele kogt sammen. Julemanden bor på Grønland og hans hjælpere er nisserne. De hjælper ham med at lave julegaver og læsse hans slæden der bliver trukket af rensdyr. Nisserne er nu søde figurer, sådan som tegneserier og tegnefilm har fremstillet dem.

Man har morskab med at fortælle børn historien om julemanden, klæde sig ud og danse om træet.

En frikirke er gået lidt vel langt, ved at hænge en nisse op med en papstykke hvorpå der er skrevet: Vi forsager djævelen og alle hans gerninger. Set i lyset af den gamle folkeovertro, kan man godt forstå præstens holdning, men at hænge nissen i et reb giver forkerte associationer og signaler. Helt tosset blev det, da præsten blev truet.

En borger var så fornuftig, at han beslaglagde nissen og gemte den væk.

Nissen har ikke noget med den kristne jul at gøre. Den kristne jul handler om at Guds søn, Jesus blev født. Hans livsforløb viste os Guds omsorg. Jesus blev ofret, ikke en nisse, for at bringe forligelse mellem Gud og mennesker.

8/12. 2010

Alex Wallin