DAGENS ORD: ”Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, v23 mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod!” Galaterne 5:22

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Hvor er englene

16 dec. 2010

Jeg gik i dag en tur i centeret i vores lille forstadsby (til Kbh.) og søgte efter små gaver til vores barnebarns julekalender. Jeg ville gerne finde nogle af de figurer, som fortæller om julebudskabet – stalden, englene, stjernerne osv. Det eneste jeg kunne finde var et får, lam, kamel, ko – jeg fandt ikke en eneste engel! Hvor er de blevet af? Hvordan skal vore børn vide, hvad julen handler om, hvis ikke vi har mulighed for at vise dem nogle af symbolerne og fortælle dem om Jesu fødsel - denne spændende og betydningsfulde historie, som ethvert barn elsker at høre.
Derimod så jeg et væld af nisser i alle mulige afskygninger – man kunne få det indtryk, at det alene er nisserne, der er julens symbol.
Jeg er ikke fanatisk modstander af en nisse i hjemmet med børn, men hvis ikke stalden, Maria og Josef, hyrderne, englene får sin plads, er det tomt – i al fald ud fra ønsket om en kristen jul.
Hvordan skal folk med anden etnisk baggrund forstå den danske jul??? De ser kun gaver, nisser, juletræer, mad i overflod – ingen kristen symbolik. Hvordan kan de tro, de er kommet til et kristent land? Og er de?
Butikkerne har de varer, der sælger. Vi som forbrugere, kunne stå sammen og påvirke de relevante butikker med ønsket om ting til jul, der handler om julen, ikke bare nisser, men også de kristne symboler – både for børn og voksne.
Godt vi har Bethesdas boghandel, hvor der kan købes krybber m.v.!
Er det mig, der har overset noget, eller er der andre ud over landet, der har samme oplevelse?
Vore julesalmer er fyldt med omtale af englene - i julesalmen ”Glade jul, dejlige jul” synger vi ”lønlig iblandt os de gå” - ja, det må siges for os i 2010! De har for de fleste aldrig været synlige, men vi har brug for at vise barnet en engel for at kunne få den gode samtale om englenes betydning, ligesom vi til påske har brug for både et krucifiks og et tomt kors, for at fortælle om påskens betydning.

Inger Andersen

Tanker i tiden