DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

En anderledes rugemor.

14 maj. 2008

Jeg har et stort bur med småfugle.
Der er et par Zebrafinker og en enkelt undulat.

Zebrafinkerne ville gerne lægge æg, men undulaten havde pillet deres gamle rede i stykker. Jeg satte en redekasse af træ ind til dem i stedet for den gamle, der var lavet af strå. Den kan undulaten ikke pille i stykker. Zebrafinkerne begyndte at bygge rede inde i kassen, men undulaten prøvede hele tiden at pille de kviste og fjer ud af kassen, som zebrafinkerne havde samlet og arrangeret. Undulaten er en gammel hun, som har sine egne meninger med hensyn til redeindretningen. Til sidst, trods indblanding fra undulaten, fik zebrafinkerne reden færdig. Zebrafinkehunnen begyndte at lægge æg. Undulaten ville også gerne til, så den jog hannen væk. Nu ruger undulaten og zebrafinke- hunnen på skift. Et pudsigt makkerpar. Når undulaten er ude af reden, benytter hannen anledningen til at ruge, bare lidt, for der går ikke lang tid, så jager undulaten ham væk igen. Af og til ruger begge hunnerne samtidigt. Jeg kan lukke låget op og kigge ind. det generer dem ikke, hvis jeg er forsigtig. Hannen kan så nyde tilværelsen, den får ikke meget at lave.

Vi mennesker kan lærer noget af dem. På trods af størrelse og forskellighed, kan de hjælpe hinanden.
Mon vi mennesker kan magte det samme. At være noget for dem som er anderledes end os selv?
Nydanskerne i samfundet, giver vi dem plads, rum og tid ?

Hvis vi gør vil frugten blive således:

Matt. 25
Kom, I som er min faders velsignede, og tag det rige i arv, som er bestemt for jer, siden verden blev grundlagt. v35 For jeg var sulten, og I gav mig noget at spise, jeg var tørstig, og I gav mig noget at drikke, jeg var fremmed, og I tog imod mig, v36 jeg var nøgen, og I gav mig tøj, jeg var syg, og I tog jer af mig, jeg var i fængsel, og I besøgte mig. v37 Da skal de retfærdige sige: Herre, hvornår så vi dig sulten og gav dig noget at spise, eller tørstig og gav dig noget at drikke? v38 Hvornår så vi dig som en fremmed og tog imod dig eller så dig nøgen og gav dig tøj? v39 Hvornår så vi dig syg eller i fængsel og besøgte dig? v40 Og kongen vil svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig.

Alex Wallin

Tanker i tiden