DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Hvem ejer hvad?

26 apr. 2016

Cultural appropriation er et nyt fænomen der er dukket op i tiden og som refererer til, at en eller flere personer fra én kultur tillægger sig (stjæler) elementer fra en anden kultur, uden tilstrækkelig respekt for den kultur de kopiere fra. Typisk er det privilegerede hvide, der benytter udtryk fra tredjeverdenslande, i deres optræden, som får på puklen. Senest er Justin Bieber blevet genstand for en del negativ opmærksomhed, fordi han har tillagt sig dreadlocks. En hårstil der oprindeligt er hjemhørende på Jamaica. Men også den danske sanger Mø, som optræder i indiske Bollywood-omgivelser i en af sine musikvideoer får kritik, på samme måde som flere er utilfredse med, at Miley Cyrus twerker på tv.

Den 25. april på DR2 blev Justin Biebers hår og cultural appropriation gjort til genstand for en længere drøftelse mellem tre såkaldte eksperter og Deadlines journalistiske vært. Jeg var målløs over, at en popsangers frisure på den måde stjal nyhedsfladen. Endnu mere, over hvilken forargelse, nogle af eksperten kunne opbyde med. Selv med min bedste imødekommenhed kan jeg ikke købe argumenterne om, at en popdrengs ’lån’ af hårstil er respektløst eller kan give associationer til koloniserings tiden.

Mig bekendt har de fleste kulturer lånt af andre kulturer, til alle tider. Måske er det ikke alt sammen lige kønt, men i en tid med Open-source tænkning, hvor det at dele med hinanden, er et bidrag til at kunne give flere adgang til mere, så virker det overdrevent, når forargelsen på denne måde griber medierne og menneskesindet.

Som kristen har jeg måtte lære lektien ”giv, så skal der gives jer” – og tak for dét! Storsind er en livsindstilling, der har sit udspring i, at alt har vi fået givet, når det kommer til stykket. Vi er forvaltere og ikke engang vores eget liv tilhører os alene. Alt har vi fået givet i kærlighed. Forstå det hvem der kan!

Henrik Frimand-Meier

Tanker i tiden