DAGENS ORD: ”Tænk på det, som er i himlen, og ikke på det jordiske.” Kolosenserne 3:2

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Hvordan bliver 2017?

4 jan. 2017

Hvordan bliver 2017?

Med afslutningen af år 2016 stod det klart, at vi i det nye år har brug for at der tales højt og tydeligt om de værdier der kan modstå det absurde og syge i tiden. Sund fornuft, vilje til at investere langsigtet og evnen til at tænke udover ’mig alene’ er der brug for som modvægt til populismen og den absurde frygt for det der ikke ’er hjemmevant’. For almindelige mennesker er den største fare, at vi bliver så vant til det absurde og ensidigt højtråbende synspunkt, at vi stopper med at reagere på det, for til sidst at stoppe med at registrere udviklingen og forholde os aktivt til alt det der driver vores samfund, vores arbejdspladser, vores kirker og vores liv.

På den store scene er valget af USA’s nye præsident sket til trods for hans argumentation ofte er både usammenhængende og direkte selvmodsigende. I lille Dannevang er den konstante jagt på besparelser i den offentlige sektor ved at udhule den samfundsmodel vi kender. I bestræbelserne på skattelettelser er vi i stor risiko for at samtlige offentlige område vil ende i en permanent mangel på hænder, da investeringerne i ansættelser slet ikke står mål med samfundsudviklingen. I SKAT har man eksperimenteret med for få ansatte sat i forhold til mængden af arbejdsopgaver, med det resultat at gælden til det offentlige nærmer sig 100 milliarder og SKAT endte med at blive et ’Tagselvbord’ for udenlandske svindlere i mindst 12 milliarders klassen.

Alt for få vover at tænke langsigtet og for få evner at se andre ordentligt ind i øjnene, før konklusioner drages. Dét at lytte seriøst til hinanden og vove at se verden fra et andet perspektiv end man plejer er en mangelvare. Det skal vi ændre, hvis vi seriøst ønsker at blive klogere end vi var det i 2016.

Både den enkelte og fællesskaber er ansvarlige for den retning 2017 vil tage frem mod næste år. Alle kan vi bidrage til at holdninger og værdierne i samfundet og i de enkelte fællesskaber ikke skrider. Det begynder med at vi tænker længere end til ’os selv alene’. Vi skal vove at stå op for hinanden og evne at række ud til vores næste, også når næsten er anderledes end os. Lad os ikke give køb på den sunde fornuft i 2017!

Godt nytår.

Henrik Frimand-Meier