DAGENS ORD: ”Sådan har jeg talt til jer, for at I skal have fred i mig. I verden har I trængsler; men vær frimodige, jeg har overvundet verden.” Johannes 16:33

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

»Jeg var med til at slå Kristus ihjel«

24 nov. 2019

»Hvis du viser dig på skolen igen, dræber vi dig«
En jødisk familie fra det vestlige København stod optil weekenden frem og fortalte om antisemitiske trusler og grov mobning, der for få uger siden kulminerende med nazitegn og »Free Gaza«-skilte ved deres hoveddør. Hvorfor Rebecca, der går i 5. klasse, spurgte: »Far, er jeg jøde?« (I traditionelle termer er man kun jøde, hvis man er født af en jødisk mor, så Rebecca er ikke jøde, i klassisk forstand.)

Oprindeligt gjorde familien ikke meget ud af, at far Michael er jøde og fra Israel. De fejrede ikke jødiske helligdage. De gik aldrig i synagogen. Ingen davidsstjerner. Ingen menorah (jødernes syvarmede lysestage). Ingen religiøse symboler på vægge og i vindueskarme. Familien ejer den dag i dag ikke en kalot. Få på Rosenlundskolen i Skovlunde ved København vidste, at Rebecca havde en jødisk far. Alligevel blev familien ramt af jødehad – i dagens Danmark! Det var Berlingske som lørdag den 23. november bragte historien.

Samme dag kunne man i Kristeligt Dagblad læse en artikel om Church of England (den engelske folkekirke), der i en ny rapport påtager sig et medansvar for at have skabt de stereotyper om jøder, der har været stærkt medvirkende til den uhyggelige antisemitisme, som har præget Europa gennem århundrede.

Vi lever i en tid hvor et ubegrundet had til jøder igen sætter dagsordenen i verden. Had til staten Israel er om noget med til at bære ved til antisemitismen. Det giver blot ingen rationel mening, at had til en stat overføres til jøder, der lever fuldt ud integreret i Europa. Noget dybere stikker under.

Djævelske løgne og fordrejninger er en væsentlig del af forklaringen. Dét er her, Church of England, med erkendelse af, at kristenheden, alt for ofte gennem historien har bidraget med et antisemitisk sprogbrug og skabt grobund for det der ultimativt kulminerede med holocaust, påtager sig et nødvendigt ansvar. Tak for dét!

Og Church of England er lagt fra alene om ansvaret. Martin Luther, Søren Kierkegaard, og en del danske præster i 1930’erne bidrog til nedgørelse og had til jøder i vores del af verden, blot for at nævne nogle få. Katolikker, protestanter, muslimer, kommunister, venstrefløjspolitikker og den nazistisk prægede højrefløj; alle har medvirket til og skabt forudsætningerne for et irrationelt had til mennesker, der af familie- og trosmæssige grunde er jøder. Uden hold i virkeligheden er der blevet fortalt usandheder og gennem utallige gentagelser har det udviklet sig til en dæmonisering af jøderne.

Bevares, verden er ikke sort og hvid, så blandt jøder findes der brodne kar og usle typer, som vi ser det blandt alle os andre, også. Dog er det en god protestantisk praksis, at hvert enkelt menneske skal stå til ansvar for sine egne gerninger, og ikke dét alle andre har forbrudt sig med. Kun i djævelske regimer dømmes hele grupper ude på en gang. Og dét har kirken på forskellig måde også medvirket til, ved bl.a. at give det jødiske folk den kollektive skyld for Kristi lidelse og død.

Det helt groteske ved den påstand om jødernes skyld i forbindelse med Kristi død, er, at de alene udskammes. Fakta er; at vi alle har skylden for Kristi lidelse og død. Alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, og ufortjent gøres vi retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Jesus Kristus. Det gælder uanset hvilken slægt vi er født ind i. Hedninger såvel som jøder drev Kristus i døden. Jeg med mit svigt bliver frelst og tilgivet fordi Jesus døde i mit sted. Så også jeg har været årsag til, at Jesus måtte lide og dø!

Denne indsigt skal alle kristne vedkende sig.

»Omvend jer, for Himmeriget er kommet nær!« Sådan åbnede Jesus sin tjeneste med at kalde mennesker fra mørket og ind til livet med Gud. Sådan virker Gud fortsat, når Helligånden får rum til at tale til os og berøre os. Kirken må til hver en tid stille sig ind under ordet, for at himmeriget kan åbenbares midt iblandt os. Og kirken skal kende sin opgave – at stå op imod alle djævelske løgne – at værne og beskytte dem der er sårbare og udsatte i verden. For eksempel en lille pige som Rebecca, der gå i 5. klasse og mobbes fordi hendes far er jøde.

Henrik Frimand-Meier

Tanker i tiden