DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Metaforen ”hjertet”

27 dec. 2020

Det har lige været jul og i Lukas evangeliet har vi hørt om Jesu fødsel, om hyrderne på marken og om Maria.

I Lukas Evangeliet kap. 2 vers 19. står der således: … men Maria gemte alle disse ord i sit hjerte og grundede over dem.
Hun grundede over sin søn og over Guds åbenbarelsen fra Hyrderne.

Her er hjertet en stærk metafor: Hvis der i skriften havde stået hjernen, i stedet for hjertet, ville det have refereret til det logiske, og til det køligt beregnende.

Når der refereres til hjertet, er det en henvendelse til det sted hvor følelser og det følelsesladede har sin plads. Metaforen ”hjertet” er det sted, hvor empati og næstekærlighed befinder sig, hvor Gud åbenbarer sig. Det er derfor, at der i skriften står således: Frem for alt: Vogt dit hjerte for derfra udgår livet. Hold dig fra falsk tale lad svigefulde ord være fjernt fra dig... Ordsprogenes bog 4. vers 23-24.

Hjertet er det sted, hvor vores sjæl, ånd og troen på Jesus knyttes sammen. Hvor Gudslivet begynder og fuldendes.

Med ønsket om et godt Nytår.

Alex Wallin

Tanker i tiden