DAGENS ORD: ”Lad os træde frem for ham med takkesang, bryde ud i lovsang til ham.” Salme 95:2

navneændring i Sverige

Hej!

Jeg er dansk statsborger men har boet i Sverige siden 1995. Jeg har nu gjort en navneændring her i Sverige og for at jeg kan få et nyt dansk pas, der mit nye navnm fremgår, så ska navneændringen også registreres i Danmark og tydeligtvis via det sogn man tilhøre. Hvordan foregår det ? Hvilken dokumentation skal jeg sende til Danmark, til mit sogn ?

Mvh Agnete

Hey Agnete,
Tak for din mail - jeg kan sandelig godt forstå, at du vil have dit rigtige navn på begge pas, fordi du har dobbelt statsborgerskab!
Det, du skal gøre, er at kontakte
Skatteverket i Sverige og bede dem sende bevis på, at de har foretaget en ønsket navneændring for dig.
Derefter kan du kontakte din fraflytningskommune i Danmark - altså den kommune, du boede i, da du flyttede fra Danmark, og så kan du sende/scanne skatteverkets udskrift til kommunen om, at du har skiftet navn i Sverige og gerne vil bede dem om at tilføje det i kirkebogen.
Når navneændringen er noteret i Danmark, kan du herefter ansøge om at få et dansk pas med dit rette navn.
Held og lykke med det hele - happy summer - God bless...
Signe Voldby, præst