DAGENS ORD: ”Det skal I altså vide, brødre, at det er ved ham, der forkyndes jer syndsforladelse; og i alt det, hvori I ikke kunne gøres retfærdige ved Moseloven, v39 bliver enhver, der tror, gjort retfærdig ved ham.” Apostlenes Gerninger 13:38

[ Forrige ] [ Til spørgsmålene ] [ Næste ]

Galaterbrevet 2.11

Hej til Alex Wallin med tak for svaret på mit spørgsmål om Peter og Paulus. Jeg forstår godt, hvad du skriver, men jeg synes ikke, jeg fik rigtigt rede på, hvorfor Paulus udtaler sig som han gør i Galaterbrevet 2.ll ff. f.eks. Jeg tror ikke, Peter bevidst har optrådt hyklerisk, som Paulus siger. Jeg tror, Peter har haft svært ved ikke at komme til at såre nogen - enten ved at spise sammen med dem eller også ved ikke at gøre det. Mht. omskæringerne er det sandt, at "Helligånden og vi...." - at Peter bestemte, at de omvendte ikke skulle omskæres. Peter må påpege overfor Paulus, at det er Peter, som har fuldmagt fra Jesus (Apostlenes Gerninger 15,7-10) og han pålægger Paulus ikke at få omvendte omskåret. Alligevel lader Paulus en af de nyomvendte disciple omskære for ikke at forarge, altså lige modsat, hvad han får besked på. Mht. Peters opdagelse af, at Herren ikke gør forskel på nogen, så mener jeg at huske, at han allerede fandt ud af det i Cornelius', længe før Paulus kom til Jerusalem efter de 14 år, hvor han ikke var der. Var der en form for magtkamp imellem de to, Peter og Paulus? Og hvorfor mon? Hvis du synes, mit spørgsmål er for krævende til "Spørgsmål og svar", ville jeg være meget glad for en overvejelse fra dig pr. mail alligevel, for jeg vil så gerne forstå. Rigtig velsignet adventstid. In Christo, Helle

Helle Kofod

Svar:

Hej Helle

Jeg er overbevist om at bibelen skildre hvad der reelt er foregået, ellers havde det ikke fået lov at stå sådan uden modbevis.

Hvis man tager Apg. kapitel 15. og læser det sammen med Galaterne 2. passer det ganske godt sammen med hvad Paulus forklarer. Her er der sket følgende:

Jakob havde udsendt Peter fra Jerusalem til Antiokia. (Gal. 2:11)

Jeg tror at Peter, som jo var jøde og jødeapostel, havde mudret begreberne ved at begynde være sammen med de omskårne jøder og havde leflet, som der står, af frygt for dem, til deres holdninger. Paulus kaldte det for hyklet. Jeg gætter på at Paulus havde vidst at Peter mente noget andet end det han udmeldte.

Paulus drager op til Jerusalem til apostlene for at få klarlagt dette problem med omskæringen. Omskæringen var en gammelttestamentlig pagt, der var afløst af den nye pagt. Loven kontra troens pagt. (Troen på Jesus)
Derfor var det vigtigt for at få klarhed for begreberne, at få et overordnet møde.
Peter forsvarede på apostelmødet, ikke sig selv, men at Gud også har kaldet ikke-jøder til at tro på Jesus kristus.
Derefter tager Jakob ordet og sætter tingene på plads. De nye i troen skal ikke omskæres på gammeltestamentelig vis.

Læs fra APG 15:13 og til 32.

Med venlig hilsen
Alex Wallin



Svaret af:
 
Alex Wallin

Alex Wallin, Redaktør og webmaster
Netkirken

 

[ Stil et spørgsmål ]


Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk