DAGENS ORD: ”Men denne skat har vi i lerkar, for at den overvældende kraft skal være Guds og ikke vores.” 2 Korinter 4:7

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

23. december

2019 dec 23

Julen på Børnehjemmet Hogar de Niños Filadelfia i Argentina

Skrevet af Sandra, som har arbejdet som stedfortrædende forældre samt haft ansvar for køkkenet i ca 11 år, fordelt over 2 perioder.
For mig er julen på børnehjemmet forbundet med masser af farver og glæde. Man pynter husene inde og ude, for at spræde glæde. På dørene til alle husene hænger vi klokker og sammen med børnene laver vi små og store kulørte stjerner, som bliver hængt op på væggene i husene, ligesom der kommer plakater op hvor vi kan læse om Jesu fødel. Man klæder det traditionelle juletræ.
Alle vil gerne vil være med til at fejre den skønneste og største fest på året, som er den 24 december, Juleaften som vi kalder det her. .

Det er aktive dage for både store og små. De større klipper gyldne bogstaver, som bliver sat op på væggen i kirken, som bibelvers, og figurer såsom engle med trompeter, stjerner og klokker og en stor krybbe. Der bliver øvet drama, poesi og sange som skal bruges når de skal vise højdepunktet, krybbespillet i kirken, for dem der kommer og fejre juleaften med dem.

Når mødet i kirken er færdigt, så samles vi alle i den store spise sal som også er pyntet med balloner, røde og grønne eller røde og gyldne farver.

Hvert barn deler bord med sin "mor" og de andre børn som en stor familie og så spiser man sammen.

Festmaden består traditionelt af en skøn Asado (grillet kød) med forskellige salater og derefter en dessert. Lige inden klokken tolv får alle ”Pan Dulce” som er Jule brød, slik, chokolade og så kommer det, alle med stor forventning har ventet på, Julemanden, Santa Claus med gaver til alle. Det er en fryd at se børnenes ansigter når de modtager deres gaver, deres ansigter lyser af glæde.

I hver en aktivitet vi gør i disse dage tænker vi specielt på Jesu fødelse.

Således ser jeg og oplever Julen på Børnehjemmet.

En kærlig knus fra Maria Eva Encina (Sandra)