DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Præsten & Kogejomfruen

2009 okt 1

PRÆSTEN & KOGEJOMFRUEN

114 opskrifter til kirkeåret.

Danskerne køber kogebøger som aldrig før. Forlagene udgiver tilsammen flere end 100 kogebogstitler om året. Der købes for millioner af kroner. Den store interesse for kogebøger er et udtryk for en vækkelse af sanseligheder og det lægger sognepræst Poul Joachim Stender, da heller ikke skjul på i "Præsten & Kogejomfruen", som han har skrevet sammen med Susanne Engelstoft Rasmussen.

Lad mig med det samme sige, at det er en meget flot bog: smart lay-out, glittet papir, fantastisk flotte billeder med maden arrangeret på spændende måder, i nogle tilfælde lidt for provokerende.

Forfatterparret siger, de ønsker at "lægge himlen ned i maden eller løfte maden op til himlen" og så er tonen slået an. De 114 retter, mange af dem meget spændende, knytter sig til kirkeåret. Det er en rigtig god idé. Ikke blot til de store Højtider, men også til Fasten, Trinitatis og Alle Helgens Søndag. Dertil kommer opskrifter til livets fester: dåben, den årlige fest på dåbsdagen, konfirmationen og brylluppet.

Der er også tænkt på maden til døden: ved begravelsen og en madkurv til gravstedet. Tæt knyttet til de 114 retter fortælles der bibelhistorie og det gøres ind imellem ganske spændende.

Der er mange brød og retter, som vil blive afprøvet i vores hjem, f. eks.: englenes brød, tårebrød (usyret), andebryst med brombærsauce, Esaus linsesuppe, flæskesteg fyldt med urter og nødder, fedekalv, som Abraham og den fortabte søn, ville have værdsat, grillet rødtunge i tequilla med salat og udbenet lammekølle fyldt med sødme og judasører, dertil salat med fortvivlet bitterhed.

Mange af retterne ser meget indbydende ud og jeg finder det spændende med en kogebog, der følger kirkeåret, men der er for mange provokationer i bogen - også i navnene på retterne. Er det f. eks. nødvendigt at kalde en spændende dessert for "erotiske kanelvafler med mangocreme".

I det hele taget bygger bogen ikke kun på sanselighed i råvarerne og madlavningen, men også i soveværelset og det er gjort på en sådan måde, at det uvægerligt vil støde og bedrøve mange.

Det virker som om, Poul Joachim Stender virkelig ønsker at få mennesker i kirke og nærkontakt med evangeliet, men han risikerer ved sin facon at skubbe mange væk og det er synd.

I Jesu navn går vi til bords.

Jeg glæder mig meget over bogens afsnit om bordbøn., hvor det hedder, at "det er et moderne fænomen, at man som dansker ikke takker andre end sig selv for maden". Der lægges vægt på bordbønnen som indgang til måltidet og i nogle tilfælde også som udgang fra måltidet og det hedder: "Børn der vokser op med bordbøn, får en fornemmelse af, at mad er mere end mad". Det er også fællesskab. Men det er der mange danskere, der ikke tager sig tid til i dag.

Bjarne Nederby Jessen
Netkirkepræst

Susanne Engelstoft Rasmussen og Poul Joachim Stender:
Præsten & Kogejomfruen
Unitas Forlag. 264 sider. Kr. 298,-