DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Diakoni er en gul citronvand

2009 sep 1

er en gul citronsodavand.

Af Bjarne Nederby Jessen.

Når Conny Hjelm, der er leder af "Institut for Diakoni og Sjælesorg", skal forklare hvad diakoni er, fortæller hun en lille historie om sin mormor.

• Mormor var smedekone i Grønbæk ved Silkeborg. Hun havde tynde arme, tynde ben og en stor mave. Hun stod en dag i vaskehuset og skrubbede tøj. Hun havde sæbe langt op ad armene. Men pludselig skyllede hun al sæben af, tørrede arme og hænder og gik som hun var til købmand Bentzen, hvor hun snuppede en gul citronsodavand på klos, gik op til gamle Mette, der lå for døden på sygehuset. På det lille bord ved sengen stod et glas med lunkent mælk. Mormor rakte Mette et glas med gul citronsodavand og Mette sagde Åh………

Sådan er diakoni, på én gang så enkelt og så svært.
Diakoni folder sig ud i mødet mellem mennesker og er livgivende. Et glas citronsodavand, en klud over et svedigt ansigt, et klap på kinden, et trøstens ord, et menneske, der lytter til et medmenneske.

I gammel tid forbandt mennesker diakoni med diakonisser, ugifte damer i grå uniform - i dag er diakoni synligt med ord, med lytten, med praktisk hjælp - og måske med en lille blå-hvid diakoni-broche på tøjet.

Diakoni er et græsk ord, der betyder tjeneste og er et kristent udtryk for næstekærlighed. Diakoniens faglighed beskriver den måde, vi møder hinanden på og på en arbejdsplads handler diakoni om at fastholde menneskets værdighed på en professionel måde.

Diakoni er formidling af kristen omsorg, kristen næstekærlighed i praktisk handling med al den faglighed en diakon kan opvise. Det er kristent vidnesbyrd udtrykt med hjerte, mund og hænder. Diakonien handler om at gøre den gode gerning mod næsten, som Jesus Kristus gjorde det.

Diakonien arbejder med hele mennesker, sociale relationer, fysiske relationer og psykiske relationer. Vi finder diakonerne i varmestuer, på hospitaler, plejehjem, menighedsbørnehaver, offentlige børnehaver, på kontorer og måske i form af skolens pedel. Ejvind Sloth, der er tømrer og arbejder som pedel på en skole har været gennem diakonifaglig efteruddannelse og bruger den i sit daglige arbejde mellem børn og kolleger.

Diakoni er en kristen tjeneste ud fra folkekirken, den katolske kirke og en række frikirker og "kirkerne fortjener at tage diakonien til sig for alvor - igen - fordi der er så megen nutid i diakoni, det handler jo om mødet mellem mennesker her og nu og diakoni handler ind i nuet", siger Conny Hjelm til Udfordringen og fortsætter: "Vi skal igen lære at gøre det tydeligt at være menneske blandt mennesker og ikke tænke i skabsdiakoni, for mennesket fortjener det, fordi det er menneske."
Spændende efteruddannelse for alle.

"Diakonifaglig efteruddannelse med sjælesørgerisk kompetence" er et spændende tilbud til ALLE, der har en uddannelse i forvejen og som ønsker at bruge sin kristne tro i praksis i hverdagen. Mange har gennemgået uddannelsen på "Institut for Diakoni og Sjælesorg" i Dianalund - og bruger nu uddannelsen i deres hverdag.
Det drejer sig om pædagoger, sygeplejersker, praktiserende læger, lærere, håndværkere med flere. På mit besøg på "instituttet" hørte jeg om en tømrer, der har taget uddannelsen og bruger den i sit arbejde som pedel på en skole.
Det handler om at dygtiggøre mennesker i den nære tjeneste med mennesker. Næstekærlighed kan ikke læres, men man kan få nogle redskaber til praktisk næstekærlighed og blive dygtig til at bruge dem. Gang på gang understreger Conny Hjelm, at "diakoni er et fag og har en faglighed og man kan oplæres i at tjene mennesker".

Den diakonfaglige efteruddannelse har 4 områder: 1. Kristendom og teologi. 2. Professionel diakoni. 3. Sjælesorg og psykologi. 4. Personlig udvikling. Sjælesorgen og den personlige udvikling fylder rigtigt meget på uddannelsen.

For tiden er der er der et hold på den diakonifaglige efteruddannelse på 2. og 3. årgang, mens det ikke var muligt at starte en 1. årgang i år, så nu har Conny Hjelm startet motorcyklen og kører ud i landet for at skaffe kursister til det nye hold, der skal starte januar 2010. Måske har du fået lyst til at være med?

Kontakt: Institut for Diakoni og Sjælesorg", Kolonivej 19, 4293 Dianalund. Tlf. 58 27 12 55 info@diakoni.dk

Hjemmeside: www.diakoni.dk