DAGENS ORD: ”så langt som øst ligger fra vest, så langt har han fjernet vore synder fra os.” Salmerne 103:12

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]


MAF flyver for livet i Haiti

2010 feb 1

 

MAF flyver for livet i Haiti.


Øjenvidne beretning fra MAF-pilot Jason Krul i Haiti

  MAF-pilot Jason Krul
 
 
Øjenvidne beretning fra MAF-pilot Jason Krul i Haiti

17. januar 2010

I dag var jeg lægen.
Jason Krul arbejder som MAF-pilot i Haiti, og bor der sammen med sin kone og søn på 2 år.
Her er et uddrag fra hans blog. http://mafkrul.blogspot.com

- Vi samlede sårede op langs gaden og kørte dem til børnehjemmet. Da vi kom der, var der horder af sårede mennesker. Nogen spurgte mig, om jeg vidste, hvordan man kan sy sår. Jeg sagde, at jeg havde gjort det én gang.

Det var alt, hvad der skulle til for få jobbet med at sy mennesker sammen. Med meget lidt erfaring og uden bedøvelse syede jeg de store sår sammen.

Mens jeg syede skreg folk, og andre måtte hjælpe med at holde dem nede. Alligevel måtte jeg bare gøre det. Som tidligere brandmand var min opgave
normalt at få folk ud og klar til transport til hospitalet. I dag var jeg lægen!
 

MAF hjælper katastrofens ofre

MAF (Mission Aviation Fellowship) har 3 fly og 7 piloter med familier stationeret på Haiti. Der er 23 lokale medarbejdere. En af disse er omkommet, og tre meldes savnet.

MAF har arbejdet på Haiti siden 1986, og kommer også til at være der i lang tid fremover. Nu, hvor veje, broer og anden Infrastruktur er ødelagt, er MAF’s fly til uvurderlig hjælp for mange af de andre organisationer, der forsøger at hjælpe ofrene for denne forfærdelige katastrofe.

MAF’s hangar i Port-au-Prince's lille internationale lufthavn spiller en afgørende rolle ved at modtage snesevis af nødhjælpsflyvninger til det hærgede Haiti.

Da lufthavnen har problemer med at imødekomme alle de fly, der forsøger at komme til Haiti, henvendte MAF’s medarbejdere sig til Air Force personalet og tilbød at give logistisk støtte samt plads på MAF's hangar. Resultatet er at mange flere nødhjælpsflyvninger nu ankommer til Port-au-Prince's ellers overfyldte lufthavn.

MAF’s hangar er blevet af afgørende betydning for arbejdet i det store internationale nødhjælparbejde. Den fungerer som gods-pakhus for Operation Blessing, Baptist Haiti Mission, Samaritan's Purse og flere andre.

 
Den er også blevet et centralt logistisk center for Operation Blessing og Samaritan's Purse, som begge har personale der bor i MAF’s hangar hvorfra de kan støtte og styre deres nødhjælpsaktionerne og koordinere de lastbiler, der afhenter nødhjælpsforsyninger til distribution.

Lørdag (16/1) betjente MAF alene 69 passagerer og 10 tons nødhjælpsforsyninger, og modtog 23 nødhjælpsarbejdere fra World Vision, Mennonite Central Committee, Christian Reformed World Relief og flere andre.
Nødhjælpsforsyningerne bestod af fødevarer, presenninger, tæpper, hygiejne-kits, vandbehandlingssystemer, og medicinsk udstyr. Disse fly forlod herefter Haiti med 43 evakuerede børn og korttidsmissionærer, der var ankommet inden jordskælvet ramte Haiti.

Lørdag (17/1) startede MAF’s fly på redningsaktioner i Haiti, bl.a. evakuering af et amerikansk team, der var strandet i byen Hinche, 100 km. nord for Port-au-Prince.
Denne gruppe fra Richmond, Virginia, var kommet til Haiti den 7. januar. MAF-piloterne Mark Williams og Will White fløj gruppen til Cap Haiti og hjalp dem med at finde et sted at bo, inden holdet rejste tilbage til USA.

Søndag formiddag (18/1) ankom et medicinsk/kirurgisk team fra USA med forsyninger. Meget af det nødhjælpsgods der ankommer til Haiti er ikke leveret til en bestemt gruppe, så MAF er blevet bedt om at koordinere og få det bragt til de mest trængende organisationer.

MAF’s piloter og fly vil fortsætte med nødhjælpsflyvningerne, samt transport af nødhjælpsarbejdere og medicinske hold til isolerede områder.

- MAF har oprettet en særlig katastrofe- og genopbygningsfond for Haiti.

Vi har på nuværende tidspunkt skønnet, at der er brug for mellem 550.000 og 850.000 kroner for at håndtere den akutte situation. Eventuelle overskydende midler vil vi bruge i genopbygningsfasen, siger MAF Danmarks formand Arne Puggaard.

 

MAF Danmarks formand Arne Puggaard.

 
 

22. januar 2010

Beretning fra Vil White, MAF Pilot, Port-au-Prince, Haiti

- Vi havde planlagt at flyve et team af læger til Pignon hospital, men det blev aflyst.
Så dukkede de alligevel op, men de måtte vente, til vi havde fløjet et norsk filmhold til øen La Gonave. De skulle besøge et hospital, der var ramt af jordskælvet.

Da vi ankom til La Gonave, kom de med en 9-årig pige, hvis fødder begge var knust ved jordskælvet. Hendes fødder lignede "hakket oksekød", og hvis der kom infektion, ville det være katastrofalt.

Wesleyan Hospital på øen havde gjort hvad de kunne, men de havde brug en ortopædisk læge, der kunne operere hende.

Jeg besluttede at tage hende med til Port-au-Prince, men det enorme pres på alle felthospitaler var et stort problem.

Så kom jeg i tanke om de læger, der ventede på mig i PaP. Ved ankomst til MAF's hangar, blev pigen hurtigt undersøgt. Sammen med tre læger og pigens mor, fløj jeg dem direkte til Pignon hospitalet, hvor hun blev opereret.

Vil White

 

MAF sender nyt KODIAK-fly, piloter og mekaniker til Haiti

Nampa, Idaho, USA d. 21.1.2010
MAF (Mission Aviation Fellowship) har indsat et nyt KODIAK-fly og fire besætningsmedlemmer for at supplere MAF's flåde på tre fly, som allerede deltager i hjælpearbejdet efter det voldsomme jordskælv i Haiti den 12. januar.

Indsættelsen markerer samtidig, at det er første gang nogensinde at dette specialdesignede fly bruges direkte i en katastrofesituation.
Efter en kort indvielsen i går eftermiddags, startede fly og besætning på den 5.400 km og 18-timer lange flyvning til Haiti.
Lasten ombord på flyet omfatter bl.a. to kasser med nødhjælpsforsyninger indsamlet af 9-årige Moise Salois fra Nampa, Idaho, USA. Moise, der blev adopteret fra et børnehjem i Haiti for fire år siden har stadig to brødre og en bedstemor, der bor i Haiti. Blandt de forsyninger som Moise sender med flyet til Haiti er der sundhedsudstyr, modermælkserstatning, mad og tøj.
MAF's tilstedeværelse gør en stor forskel:
"Med hjælp fra MAF, er CCH's traumeteam og medicinske udstyr nu på plads i Jacmel og kan hjælpe og behandle de sårede og virke midt i alt det håbløse" sagde Karen H. Carr, direktør for CCH, Community Coalition for Haiti
"MAF har været en konstant kilde til håb for alle de hjælpeorganisationer som forsøger at få forsyninger og sundhedspersonale ind i Haiti. For haitianere som lider, og dem der bringe hjælp ud, giver det at høre lyden fra et MAF-fly oven over nyt håb om at mere hjælp er på vej.
"Uden MAF, ville vores arbejde for de nødlidende her ikke være muligt," sagde Carr. "For de liv, der er blevet reddet, skylder vi MAF en stor tak. For dem, der har hørt og set Jesus røre ved dem gennem vores frivillige sundhedspersonale og MAF's indsats, er vores påskønnelse på deres vegne uendelige."
MAF er også partner med "Hands of Hope", "World Concern", "Samaritans Purse" og "World Vision" som yder nødhjælp til Haiti. Blandt det der uddeles i Haiti er fødevarer såsom Power Bars, jordnøddesmør og madolie, medicinsk udstyr, herunder handsker og ortopædiske skinner samt andre forsyninger som tæpper, soldrevne lommelygter og nylon reb.



 
 

Fakta om MAF

 

MAF (Mission Aviation Fellowship) er en international og fælleskirkelig hjælpeorganisation med ca. 125 flyvemaskiner der arbejder i 30 u-lande.

MAF 's formål er "at give evangeliet vinger", og dermed forøge kirkernes og de humanitære organisationers rækkevidde, således at så mange mennesker som muligt
kan få humanitær hjælp og blive mødt med det kristne budskab.

MAF flyver læger og andet sundhedspersonale ud til afsides bosteder, flyver alvorligt syge ind til hospitaler, bringer nødhjælp ud til sultende og hjælper med forskellig transport i katastrofesituationer. MAF udfører transport for mange forskellige hjælpeorganisationer, og MAF bringer missionærer med ud til mange folkegrupper, der ellers ikke har haft anledning til at møde kristendommen.

Flyene passerer over ørken, jungle, floder, bjerge eller sumpe - steder hvor transport på landjorden er umulig eller besværlig og tidskrævende. Her er flyvning ikke en luksus, men en nødvendighed. Fly-transport på under en time kan ofte erstatte flere dages sygetransport over landjorden.

Læs mere om MAF på www.maf.dk

 
 
 



Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk