DAGENS ORD: ”For Gud gør ikke forskel på nogen.” Romerne 2:11

2010 jun 1

Jesus kom til mig i en drøm

Af Bjarne Nederby Jessen

Siden har mit liv ikke været det samme, fortæller den tidligere muslimske kvinde, som også oplever danskerne som venlige mennesker.

"Danmark er et dejligt land. - Mennesker er så venlige. Her er fred. - Man behøver ikke at være bange. - Gud passer på Danmark."
Det er alle sammen udsagn fra den irakiske kunstner Sabah.
Udfordringen mødte Sabah i KRIS´s lokaler i Hellerup, hvor hun er aktuel med en kunstudstilling med 32 billeder.
KRIS står for Kristen Rådgivning for Incestofre og Seksuelt misbrugte, og nu kan man se på Sabahs dejlige billeder, mens man venter.
Sabah er selvstændig kunstmaler. Hun laver billedkunst og skulpturer og arbejder med mosaik, olie- og vandfarver, ligesom hun benytter sig af forskellige male- og arbejdstekniker.

Maler kvinders
og børns frihed

Et vigtigt tema i Sabahs malerier er kvinders og børns manglende frihed, ligesom hun er begyndt at have flere kristne motiver i sin kunst.
Sabah kom som flygtning til Danmark fra Irak i 2000 og fik opholdstilladelse allerede i 2001.
Efterfølgende fik hendes mand også opholdstilladelse.
Hun ønskede at komme til et kristent land, hvor hun kunne finde fred og ro. Målet var Sverige eller Danmark.
Hun fortæller om den første tid:
- Det var svært at komme til et land med en anden kultur, et andet vejr, et andet sprog… Der var så meget, der var anderledes. Men jeg mødte venlighed overalt.
I flygtningelejren i Tranum mødte jeg en dame på kontoret, som tog sig af mig, og vi snakkede så godt sammen. Jeg kom til at opleve hende som en søster. Hun er en kristen, og hun viste mig kristen kærlighed. Hun tog mig med i kirke, fortæller Sabah.

Jesus mødte
mig i en drøm

- Da jeg kom til Danmark, var jeg ikke muslim og ikke kristen, fortæller Sabah og fortsætter:
- Jeg er vokset op i en muslimsk familie, men så ikke mig selv som muslim. Men jeg vidste, at Gud var der, og det var Gud, jeg var interesseret i.
På et tidspunkt havde jeg meget store problemer. Det var meget hårdt. Derfor ville jeg ind til kirken. Jeg løb hele vejen fra flygtningelejren til kirken, men den var låst.
Jeg prøvede alle døre, men jeg kunne ikke komme ind. Jeg var fortvivlet og følte mig alene.
Om natten kom Jesus til mig i en drøm. Han rakte begge sine kærlige hænder frem mod mig, og jeg tog hans hænder i mine, oplevede en fysisk berøring, men oplevede også en indre helbredelse.
Mit liv har fra da af været nyt. Jesus bor i mit hjerte, og jeg elsker Jesus. Jesus har givet mig et helt nyt liv, siger hun.
Sabah er meget åben om sin tro på Jesus, men er sig også bevidst, at det er farligt at konvertere fra islam til kristen tro.