DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Andelslandsbyen

2010 jul 1

Andelsbyen Nyvang

- inspiration til at komme tilbage til rødderne?

Hvis man virkelig vil vide, hvem man er, skal man kende sin fortid. Det har vi rig mulighed for at komme til.. Et af de steder hvor man kan træde et skridt tilbage i tiden er Andelsbyen Nyvang ved Holbæk, et historisk oplevelsescenter, der dækker perioden 1870-1950.
Fra midten af 1800 tallet og frem til første tredjedel af 1900 tallet var andels- og fællesskabstanken sammen med det åndelige røre bærende drivkrafter i samfundet. Man havde fundet ud af at stå sammen og derved styrke det enkelte individ. Fagbevægelser, højskoler, mejerier, brugsforeninger og missionshuse rejste. Nyvang har lidt af det hele.
Det bedste af det hele er, at det er et levende museum.

I husmandsstedet kan man få en kop kaffe bestående af kaffe og kaffeerstatning. Hvis man er heldig, er der også hjemmebagt. Det hele bliver tilberedt på et gammelt brændekomfur i køkkenet. Man er kommet tilbage til 1927.

Jeg går på opdagelse i huset og syntes der mangler noget. I gamle dage var der mange flere gudfrygtige mennesker, og jeg spørger, om der er en familiebibel i huset. Jeg får en i hånden, en af den rigtige slags, en stor krabat med illustrationer. Oven over døren hænger et broderet billede med et bibelcitat, alt er som det skal være.

Jeg er nysgerrig og pigerne i køkkenet fortæller, hvad de kan huske fra deres barndom på landet. Jeg lytter interesseret, for billederne der bliver malet frem er meget forskellige.

I flere egne, bl.a. i Sønderjylland var Indre Mission på den tid meget stærk. Lige som fællesskabstanken var stærk, var troen det også og i samfundet var man mere venlig overfor hinanden. Der var ingen stress og man havde tid til hinanden, tid til at reflektere over livet og evigheden.

I dag er det egoismen og pengejagten, der har fået førstepladsen med stress og jag som frugten. Vi er blevet fremmede for hinanden og en af følgevirkningerne er ensomhed. Troen på en kærlig Gud er ved at forsvinde fra samfundet, sammen med de moralbegreber der er knyttet til troen. Ja, vi hører politikere sige, at religion skal ud af det offentlige rum.

Jeg går videre og finder en gammel kirke. Den bruges skam rigtigt, én gang om Måneden er der Gudstjeneste og der har været afholdt barnedåb og bryllupper. Ved siden af kirken er der en lille bygning. Den øverste del var indrettet til bibelklub for børnene og i hjørnet står et trædeorgel, populært kaldet en salmecykel. Den underste del var hestestald til kørehestene.
Der er også et dampdrevet andelsmejeri. Der er smagsprøver på kærnemælk og i den gamle brugs kan man købe smør og rygeost fra mejeriet. Jeg går hen til Brugsen som ligger ved siden af Zonens redningsstation. Inde i butikken hænger der træsko og sivsko ned fra loftet og på hylderne står der varer fra vores fortid, mærker der ikke findes mere.

På tilbageturen kommer jeg forbi en smedie. Jeg får lov at puste blæsebælgen op via et snoretræk. Kul ilden flammer op og smeden håndsmeder en lille knage. Bagefter må smeden lige fortælle en vittighed.

Jeg besøger også posthuset, politistationen, radioforretningen og …. til sidst besøger vi slagteren og køber lune frikadeller, uhm, en god afslutning på en spændende dag.

Besøg andelslandsbyens hjemmeside her: http://www.andelslandsbyen.dk/