DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

På rejse i Sameland

2010 aug 1

På rejse i Sameland
Denne sommer gik vore tur til Sverige.

Vi besøgte Samebyen Fatmomakke. Her findes over 50 velbevarede samekåter. Byen er stadig et sommersamlingssted for samerne, som kommer for at deltage til midsommerfesten. I midten af byen er det en flot trækirke. I dag er stedet en form for frilandsmuseum.

På nogle af kåterne er der blevet monteret et kakkelovnsrør i røgåbningen og vi kunne se at de stadigvæk bliver brugt. De ubenyttede kåter er der et røg hul i midten.

Selv om byen I dag er et delvis frilandsmuseum, har byen stadig et aktivt kirkeliv. Vi læste, at der stadig bliver holdt søndagsgudstjenester.

Vi åbnede døren til kirken og trådte indenfor - i åbningen blev vi mødt af lyset som strømmede ind gennem vinduerne.

I hjørnet af kirkerummet fik vi øje på en usædvanlig døbefont. En poleret og lakeret trærod med fordybning i toppen. Vi oplevede det som et vidne om samernes kærlighed til naturen, samt en enkel livsførelse.

Den gamle præstegård med to rum og to pejse.

Der var opført forrådshuse, nogle stod på stolper, så de vilde dyr ikke kunne komme til maden.

Forrådshuse i forskellig udførelse.

Nogle af disse huse var dog ikke forrådshuse. Men brugtes til opbevaring af de døde, for om vinteren kunne man ikke grave i den frosne jord. Derfor blev de døde lagt i huse på pæle. Ved midsommerfesten blev de døde efter skik begravet.
Samernes tro var meget personlig, det kan man udlede af korset i Kausuando kirke, hvor det er samerne der står rundt om korset. Jesus som midtpunktet i deres liv.

En samekåte var åben, så man kunne danne sig et indtryk af hvordan samerne boede. Vægene var opført i tre lag. Først rafterne, derefter beklædning med birkebark, så hytten blev regn- og vindtæt. Derefter blev den beklædt indvendigt. I dag er det kun få samer der kan bygge kåterne. Den gamle samekultur er uddøende.
Vi sluttede vores ferie i High Chapparal som er cowboy og indianerland for børn i alle aldre. Midt i dette legeland er der opført en kirke som bliver benyttet til gudstjenester.
I denne kirke er døbefonten en halv whisky tønde. Nogen kunne måske blive forarget - men i virkeligheden viser det en kirke der formår at møde mennesker midt i dagligdagen. Samerne tog det kendte, noget fra dagligdagen og naturen ind i Kirken til brug til de kirkelige handlinger. Whisky tønden vidner om at Gud tager i mod alle mennesker der kommer til ham, uanset hvem de er.