DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

GPS – nyt tv-program for børn i hele Danmark

2010 okt 1

GPS –

nyt tv-program for børn i hele Danmark

af Dorthe Lykke Jensen

Gennem det sidste halve års tid er KKR’s studier blevet fyldt af farverige kulisser, glade børn, sjove voksne og engagerede teenagere.
Et nyt børneprogram har taget form i et dejligt samarbejde mellem CMF (Copenhagen Media Facility) og Evangelisk Børnemission. Programmet hedder GPS, fordi vi ønsker at lære Danmarks børn, hvordan de sammen med Gud kan finde vej gennem livet. I Ordsprogenes Bog 22,6 står der: ”Tilskynd drengen til at følge den vej, han skal gå, selv når han bliver gammel, vil han ikke vige fra den.” Det er vores håb, at disse nye tv-udsendelser kan være med til at tilskynde Danmarks børn til at følge Guds vej.
  • Evangelisk Børnemission er en tværkirkelig organisation, hvis mål er at nå børnene med evangeliet, undervise dem i Guds ord, og lede dem ind i en lokal kirke. I dette arbejde lægger vi særlig vægt på de kirkefremmede børn.
  • Evangelisk Børnemission har eksisteret i Danmark i 60 år og er en selvstændig mission med egen ledelse.

Her er lidt billeder fra vores fotogalleri…

Hver uge fortælles en historie fra Bibelen. Vi har historiefortællere fra mange forskellige kirkesamfund. En nøglesætning fra dagens historie går igennem hele udsendelsen. Det kan f.eks. være ”Gud er trofast” eller ”Gud ønsker det bedste for dig”.

Molly og Viggo stikker også næsen frem et par gange i løbet af hver udsendelse.
De oplever ting, der giver dagens historie og budskab et hverdagsagtigt præg.

En flok meget engagerede teenagere har lagt stemmer og bevægelser til dukkerne. De mødes to gange om måneden og har bevaret det gode humør trods regnvejr, muskelsmerter og brændenælder!
Flere andre elementer er med til at krydre udsendelserne. Vi har børnereportere, musikvideoer og bibelvers. Jeg (Dorthe) binder udsendelserne sammen og uddyber, hvordan dagens budskab kan tages med i hverdagen. Der reklameres ligeledes for en hjemmeside, hvor børnene kan lære mere om Gud. Hver udsendelse afsluttes med en bøn bedt af et barn, så seerne oplever, hvordan man kan tale med Gud.

Udsendelserne vil blive sendt hver uge over det meste af Danmark via de regionale kanaler og Kanal København, som nu er landsdækkende.

Du kan se GPS her:

Kanal København (hele Danmark): Søndag kl. 8:00 & 10:00, tirsdag kl. 6:00 & 7:00, torsdag kl. 6:30 & 7:30, lørdag kl. 9:00

Kanal Hovedstaden: Søndag kl. 10:00

Kanal Nordjylland: Søndag kl. 10:00

Kanal Østjylland: Tirsdag kl. 16:00

Kanal Sønderjylland: Søndag kl. 10:00

Kanal Fyn: Fredag kl. 15:30

Kanal Bornholm: Søndag kl. 8:00

Kanal Øst: Søndag kl. 15:30

Sådan kan du bruge GPS i dit børnearbejde.

• Fortæl børnene om GPS. Du kan bestille gratis reklamepostkort hos Evangelisk Børnemission på ebdk@ebdk.dk eller 48 48 35 46.

• Lav en gang popcorn og inviter nabolagets børn til at se udsendelserne eller klip derfra. De vises på www.opdagnyt.dk til hver en tid. Spørg, om børnene har spørgsmål til det, de har set.

• Download dukkernes lydspor gratis på www.ebdk.dk og få et par teenagere til at styre dukker i børnekirken. Disse dukke-stykker følger alle de mest kendte bibelhistorier. Vi er startet med Skabelsen og bevæger os fremad uge for uge.

• Brug EB’s undervisningsmateriale. Køb f.eks. vores idepakker med forslag til lege og aktiviteter, der passer til ugens udsendelse. Eller hvad med at lade børnene indlære bibelvers, der matcher budskabet i GPS?