DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

MIK koret

2011 aug 1

Af Bjarne Nederby Jessen
Netkirkepræst.

MIK-koret spreder glæde, der smitter og godt humør.

Siden december 1961 har herboende grønlændere haft et sangkor, der forener samvær og livsglæde med grønlandske traditioner. Det betyder, at koret i december 2011 kan fejre 50 års jubilæum. Ingen i det nuværende kor har været med i alle årene, men én har været der i 43 år, andre i 30 eller 20 – og så er der naturligvis også nogle nye.
To gange om året møder jeg MIK-koret i Herstedvester, hvor koret synger for de grønlandske indsatte og deres bistandsværger. Det er altid meget festlige aftener. Da jeg har været bistandsværge for en grønlænder i Herstedvester gennem nogen tid, så har jeg fornøjelsen af at høre MIK-koret inden for murene – og det er en stor oplevelse hver gang.

Kendt uden for Danmarks grænser.
I sommeren 1962 optrådte ”MIK” for første gang i udlandet, nemlig ved en blomsterfestival i Italien og efterfølgende har koret optrådt mange gange i en række europæiske lande, bl.a. ved Europæisk Folklorisk Festival (Europeade), som ”MIK” har deltaget i siden 1983. På den måde har koret vundet stor anerkendelse mange steder i Europa, men også hjemlandet Kalaallit Nunaat, Grønland.

Traditioner kombineret med moderne toner.
”MIK” er en forening, der opretholder den grønlandske kultur i form af folkesange, musik og folkedans samt grønlandske salmer, men for at forny og udvikle den grønlandske sangskat synger koret både traditionelle og nye grønlandske sange.

Et af korets særpræg er, at de altid optræder i den smukke, grønlandske nationaldragt, der for kvindernes vedkommende kendetegnes af den store, farvestrålende perlekrave.

MIK optræder mange forskellige steder.
”MIK” optræder ved mange forskellige sociale arrangementer, der oftest er relateret til Grønland, herunder kirkelige handlinger i bl.a. Helligåndskirken på Strøget i København, på Rigshospitalet, i Herstedvester Statsfængsel, og på det grønlandske patienthjem. ”MIK” har også tilknytning til Det Grønlandske Hus i Løvstræde i København og til Nordalantens Brygge, hvor de optræder ved forskellige arrangementer.
MIK-koret i Birkebjergkirken i Næstved.
Korets formand, Nathan Josefsen i Dalby ved Næstved er også formand for grønlænderforeningen Asarnerit og grønlænderforeningen låner sig nu ind i Birkebjergkirken i Næstved, hvor Leo Hansen, en af netpræsterne her på Netkirken, er præst i Missionsforbundets menighed.

Birkebjergkirken er således ved at blive et hjemmevant sted for Asarnerit og MIK-koret, idet betalingen for at låne kirkens lokaler er, at ”MIK” skal synge ved to arrangementer i kirken om året.

Søndag den 5. juni, Grundlovsdag, medvirkede ”MIK” ved gudstjenesten med 5 dejlige salmer og ved kirkekaffen bagefter var der fernisering af en maleriudstilling, hvor en lokal amatørkunstner, der har besøgt Grønland 5 gange, udstillede grønlandsmalerier. Ved kirkekaffen og ferniseringen sang ”MIK” en række af deres muntre og humoristiske sange og det vakte stor begejstring. Jeg har hørt og set ”MIK” optræde med disse muntre sange flere gange – kender sangene – men jeg bliver lige begejstret hver gang over sangglæden, humoren og den skønne mimik.

Da Birkebjerkirken holdt julemarked sidste år optrådte ”MIK” også og der kom nogle pædagoger ind med nogle patienter fra en institution ved siden af kirken. Beboerne er uden sprog og én af dem er fra Grønland, men har boet på institution i Danmark i mange år. Da hun lyttede til sangene, blev hun meget begejstret og begyndte at udstøde nogle højlydte lyder. Pædagogerne forsøgte at tysse hende ned og bagefter undskyldte præsten, Leo Hansen over for MIK´´s formand: Men Nathan sagde. Det skal du da ikke undskylde. Hun tog nogle grønlandske lyde i brug. Pædagogen blev meget overrasket over at høre det og sagde: Det her er altså et helligt øjeblik. Hun havde kendt beboeren i mange år og intet sprogligt hørt fra hende. Det er ganske tankevækkende, synes jeg, også i forhold til at placere handicappede på institutioner uden for Grønland, frem for at lade dem leve i Grønland.

Vil du i kontakt med MIK-koret?
”MIK” tager gerne ud til koncerter og anden optræden. Man kan kontakte ”MIK” formand, Nathan Josefsen på natjo@live.dk eller korets kontaktperson, Agnes Jensen på svaaje@mil-koret.dk God fornøjelse – for husk MIK-koret spreder glæde og godt humør.