DAGENS ORD: ”Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, v23 mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod!” Galaterne 5:22

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Guds forunderlige skaberværk

2012 nov 1

”Gud skabte menneskene, som de bør være, men de har så mange sære ting for”. Prædikeren 7:29 (ældre oversættelse)

”Når jeg ser din himmel, dine fingres værk, månen og stjernerne, som du satte der, hvad er da et menneske, at du husker på det, et menneskebarn, at du tager dig af det?” Salme 8:4-5.

Gud skabte himmelen og jorden, planterne, dyrene og menneskene og for hvert skabertiltag, sagde han: ”Det er såre godt!”. Han glædede sig over sit skaberværk – og det er vi mange, der gør.

Når vi færdes i naturen undres og forundres vi. Når vi studerer naturen, er der endnu mere grund til forundring. Det hele passer så perfekt sammen. Naturen er forunderlig.

Jeg tænker tilbage på mange vidunderlige ture i Guds forunderlige natur: vandreture i skovene, hvor vi bor, f. eks. Vinderød Skov, på overdrevet ved Melby, i hundeskoven ved Liseleje, langs stranden ved Liseleje. Men jeg tænker også på vore mange ture i fjeldet ved Ilulissat ved med udsigt til isfjorden og på sejlturene på Diskobugten mellem isbjergene. Ofte har vi ved sådanne sejlture følte, at vi befandt os midt i ”naturens domkirke”, inddrukket det smukke skue, den friske luft og stilheden, kun afbrudt af bølgernes skvulpen mod båden.
Tankerne går også til vidunderlige ture rundt i Sverige rige og smukke natur. Vandreture i Lapland, på Gotland og Øland. Mange steder har vi suget til os fra oplevelserne fra Guds skaberværksted.

Og så tænker jeg på vore årlige ture til Dyrehaven ved Klampenborg i september, oktober eller begyndelsen af november for at opleve de forskellige hjortes brunsttid, hvordan hannerne kæmper for at holde sammen på sin flok. Kronhjortene er meget smukke dyr og det er fantastisk at se hannen spankulere majestætisk rundt mellem sine ”koner”.

Jo, Guds skaberværk er i sandhed forunderligt – og vi er sat til at forvalte det. Vi har et ansvar for skaberværket. Vi må forvalte det på en sådan måde, at der også bliver noget for næste generation at forvalte.

Men så kommer jeg til at tænke på prædikerens ord om, at Gud skabte menneskene som de bør være, men vi har så mange sære ting for. Vi har drevet rovdrift på naturen, på Guds skaberværk og naturen bevæger sig langsomt men sikkert mod sin undergang. Det er på høje tid, at vi standser op og ændrer kurs. Vi må blive forvaltere af Guds skaberværk.

Bjarne Nederby Jessen

Netkirkepræst