DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Israel

2005 jul 1

Israel

Et besøg som turist
Et besøg som pilgrim

Israel er et spændende land at besøge hvad enten man er på turist rejse eller besøger landet som pilgrim. Landet har meget at byde på. Fantastisk natur, et virvar af forskellige mennesker, byer, ørken, oaser, bjerge ... jeg kunne blive ved.

Stenbukken er fotograferet i Negevørkenen en tidlig morgen.

Israel er først og fremmest Bibelens land. Her får man et førstehåndsindtryk af sceneriet fra beretningerne fra Det gamle testamente såvel som Det nye Testamente.

Da vi landede i Ben Gurion lufthavnen havde jeg en mærkelig følelse indvendig, jeg var kommet hjem ???? Hjemme .. næh, det er Danmark. Men jeg måtte sande at jeg var kommet til det land som er troens vugge. Det var her at Jesus blev født, her hans undergerninger blev udført og her han led døden og opstod.

Synagogen i Kapernaum. Her færdedes Jesus.

Mange steder er der bygget kirker, der hvor undere og åbenbaringer har fundet sted. Mange af stederne er alt for turistede, men ved nogle af stederne kunne man mærke at her er et autentisk sted. Et af disse steder er der hvor Jesus formodentligt holdt sin bjergprædiken.

Da vi kom ind i kirken var et Koreansk kirkekor på besøg. De sang en sang hvor melodien kunne genkendes. En indre fornemmelse af samhørighed voksede frem sammen med en følelse af Guds nærhed. Det blev en godbid for sjælen.

Saligprisningernes kirke

Jerusalem er en storby som så mange andre, men her hører ligheden også op. Byen er bygget på et bjerg. Alle huse er bygget af hvidgrå sandsten, som er det eneste det er tilladt at beklæde de udvendige væge med. Det giver byen en helt egen charme.
Byens hjerte er den gamle bydel indhegnet af bymuren. Selve den gamle by er inddelt i en arabisk en kristen og en jødisk bydel. Det er også her at brændpunktet er. Al Axa klippemoskeen og Grædemuren, som er et stykke af den mur der udgjorde tempelet. Alle de store religioner er repræsenteret i denne by, på den ene eller den anden måde.

Besøget ved grædemuern er alle jøders højdepunkt. Man rejser op til Jerusalem for at komme til den rest af helligdommen der er tilbage.

Soldater bevogter stedet omhyggeligt for våben og eksplosiver og soldater kommer for at tilbede Jahve sammen med deres trosfæller.

Som så mange steder i mellemøsten er her markeder. Her bugner der med frugt og grønt, et billede på landets sødme.

Når man kører gennem Israel støder man på den ene Kibutz efter den anden. Man kan altid se at man kommer til en sådanne. Der bliver grønt og frodigt. Frugttræer efter frugttræer, dadelpalmer, bananpalmer og en helt masse andre vækster der ikke lader sig så nemt bestemme. Israelerne er dygtige til at dyrke jorden. Deres hemmelighed er flid, omhyggelighed og overrislingssystemer.

Det er dejligt at se palistinenserne har lært dem kunsten efter.

Markedet i Tiberias.

Sådan ser en synagoge ud indefra. Skabet på vægen indholder Tora rullerne. Der er reoler med bøger på alle væge og mulighed for at dykke ned i skrifterne når man har brug for det, for synagogen er åben for alle.

Denne synagoge er fra Safed, en af de byer hvor jøderne samledes efter at have fået tæsk af romerne og senere af de kristne ved korstoget. Hvor er der øvet megen meningsløs vold i Guds navn. Jeg føler at det næsten er flovt at være kristen i dette land, når jeg ved hvor megen forfølgelse kristne har været med til mod dette folk.

Bymuren i Safed, eller rettere, resterne der er tilbage. Ved flere af husene er der stadig mærker af projektiler og granater efter krigen i 1948. Her skød Davidkaen, en lille moter-kanon som jøderne måtte flikke sammen i uafhængighedskrien da ingen ville sælge dem våben. 3 små kanoner der trådte op mod Goliat ... og vandt.

Senere var de med i slaget om Jerusalem.

Bymuren i Safed. "En by der er bygget på et bjerg kan ikke skjules".

Jeg er vild med ørkenen ... det store rum hvor man tror sig ene og pludselig dukker der et eller andet op i solflimmeret.

Farverne er som i en drøm ... de flyder ud og tager form ... det ene øjeblik som en varmedis i næste øjeblik som en klat kameler.

Israel bliver genopbygget. Det var nær gået ud over dyrene. Huladalen var en stor sump der blev til god og frugtbare marker. Det var nær gået for vidt. Dette medførte operation Noahs ark. Sumpen bliver udvidet igen og en nationalpark er anlagt. Operation Noahs ark er indledt. Alle de dyr der naturligt har boet i Bibelens land skal tilbage.

Ørkenen blomstre, Jøder vender tilbage til deres rødder, Guds stemme kalder.

Du kan se flere billeder på www.e-billeder.dk