DAGENS ORD: ”Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.” Esajas 6:7

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Kom om bord på Noahs Ark.

2014 apr 1

Kom om bord på Noahs Ark.

Noahs ark ligger lige nu i Køge Havn og bibelhistorien kan opleves om bord.

Af Bjarne Nederby Jessen.
Foto Thomas (Fisker) Nederby Jessen

Du kan nu komme om bord på en kopi af Noahs Ark – og det er en rigtig god oplevelse for børn og voksne. Der fortælles bibelhistorie på en spændende og pædagogisk måde og der er virkelig meget at gå på oplevelse i. Afsæt mindst 2 timer til dit besøg på arken.

Noas Ark, som er Europas første flydende bibelmuseum, har lagt til kaj i Køge, hvor den vil ligge i 6 uger. Herefter går turen videre til andre danske havne: København, Helsingør, Aarhus, Fredericia og sandsynligvis Sønderborg, men den endelig plan er ikke færdig, idet der ikke er aftaler på plads med de alle havne endnu. Besøgene sker i forbindelse med Bibelselskabets 200 års jubilæum i år.

Om bord kan du opleve Adam og Eva i Edens Have ved siden af Kundskabens Træ, Kain og Abel, Noah og Fru Noah, Moses i sivkurven og Moses som voksen, David og Goliat, Kong Salomo, Maria, Josef og Jesus i krybben, Jesus på korset og den tomme grav, for blot at nævne nogle af de mange tableauer lavet i træ. Undervejs får man også sat hjernen på arbejde og opdager nye ting. I Edens have finder man naturligvis kundskabens Træ. Dets rødder mødes i skibets bund med rødderne fra Livets Træ og cirklen er sluttet, men undervejs har Jesus været her og genoprettet forbindelsen mellem Gud og mennesker. Livets træ ”vokser” i 12 meters højde og bugter sig gennem hele Noahs Ark.

Der er 4 etager på arken og overalt fortælles der bibelhistorie, som en del af vores kultur. Bibelens fortællinger er en væsentlig del af den lange europæiske historie og dermed en del af vores kultur. Selv hvis man ikke har et personligt forhold til Bibelen, giver arken en neutral platform for formidling af mange af de historier, som vores baggrund og kultur spejler sig i.

Jeg var meget betaget af udstillingen og den pædagogiske måde, den er sat op på. Som gæst på skibet får man udleveret en ”Noahs Ark quiz”, som kan være med til at lede den besøgende gennem GT og NT, men også til at forøge ens viden.

Kopien af Noahs Ark, som også kan ses i Henri Nissens bog ”Noahs Ark – Historien og det store fund” er bygget af Hollænderen Johan Huibers, der senere opgav den for at bygge en endnu større ark, ark 2. Aad Peters købte i 2010 ark 1, der var temmelig forfalden på det tidspunkt. Han pillede inventaret ud og indrettede arken som verdens største, flydende, bibelhistoriske museum. Bibelens Ark var 150 meter lang, 25 meter bred og 15 meter høj, Aad Peters ark er mindre. Den er 70 meter lang, 10 meter bred og 13 meter høj, altså et stort skib. Om bord på skibet bliver ” Århundreders historie og fælles kultur med ét lyslevende", udtaler Bibelselskabets generalsekretær Morten homsen Højsgaard.

Besøget på Noas Ark byder også på en legeplads for børn, en opdagelsesrejse med en gåde, en restaurant under grenene på Livets Træ, et stort teater og meget, meget mere. For alle aldre er det en kæmpe oplevelse.

Noahs Ark ankom til Køge Havn den 14. marts, men skulle gennem en række check, før man fik lov til at åbne for publikum, hvilket skete lørdag den 22. marts. Jeg fik imidlertid lov til at komme om bord dagen før, hvor han mødtes med Aad Peters, der sagde: Min opgave er at fortælle historie, bibelhistorie, kulturhistore og få folk til at huske, hvad de har hørt tidligere og få dem til at tænke på beretningerne. Beretningen om Noahs Ark er ikke en normal historie, men et mirakel på samme måde som historien om Jesus, der går på vandet ikke er en normal historie med et mirakel” og han fortsatte: ”Miraklet er at se det, som du ikke kan se. Du må tro og hvad du ikke har set, må de lære at se.

Åbent hver dag kl. 9-18

Pris: Voksen 140 kr. Børn fra 3-12 år 90 kr. Børn under 3 år gratis

Du kan finde mere om Noahs Ark og arkens besøg i Danmark på

www.noasark.dk og www.bibelselskabet.dk