DAGENS ORD: ”Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.” Esajas 6:7

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Det grønlandske fangekor

2014 mar 1

Det grønlandske fangekor fra Herstedvester sang uden for murene.

Af Bjarne Nederby Jessen

Rigtigt mange har hørt om fangekoret fra Vridsløselille og mange har hørt dem live, påTV eller på en af deres CD´ere, men kun få har hørt om det grønlandske fangekor fra Herstedvester under ledes af Gulli Odsbøl. Det er et lille mandskor bestående af grønlandske indsatte, langt væk fra deres fædreland. De synger ofte ved bistandsværgeaftener i kirken i Herstedvester, men ikke uden for murene.

Frikirken Salem i Frederiksværk har 3 gange forsøgt at få dem til at komme og synge i kirken, men det har været meget svært. Mange skal spørges og det skal kunne passes ind i fængselsbetjentenes vagtplan, idet hver af de indsatte, skal have deres egen bodyguard, ledsager med. Men 3. gang viste sig at være lykkens gang. Den 2. februar medvirkede koret ved gudstjenesten i Frederiksværk. Under selve gudstjenesten sang de 5 sange og ved kirkekaffen sang de 4 sange.

I gudstjenesten deltog, Astrid Larsen, der bor i Frederiksværk og er datter af Augustinus Lynge i daglig tale Augo Lynge. Augo Lynge var Grønlands første folketingsmedlem og i Grønland huskes han som et meget stort kulturmenneske, der har en meget stor sang- og salmeproduktion bag sig og ved kirkekaffen, sang koret netop én af Augo Lynges dejlige sange. Desværre døde Augo Lynge alt for tidligt, da han var med i det forliste skib, Hans Hedtoft, der forliste ved Grønlands sydkyst. Astrid Larsen har aldrig truffet Gulli Odsbøl før, men kontakten var værdifuld, for i Astrid Larsens gemmer har hun en sang, som hendes far har skrevet. Den synges ofte i Grønland, men Astrid Larsen har også sangen med en anden melodi, der er komponeret af hendes farbror. Den sang vil fremover komme til at indgå i det grønlandsk fangekors repertoire.

Grønlænderne i Herstedvester sidder på ubestemt tid, har rigtigt langt hjem og de færreste har familier i Danmark, derfor er de meget afhængige af deres bistandsværger. Jeg er bistandsværge for én af dem. Ham lærte jeg at kende i Ilulissat i 1991 og min kone og jeg besøger ham hver anden torsdag og han besøger jævnligt os. Han regner os for sin familie i Danmark.

Mange grønlændere er meget musikalske og synger rigtigt godt, derfor er det en oplevelse af høre det grønlandske fangekor, men ikke så let at komme til det, med mindre man kan få fat i én af deres to CD´ere.