Susanna er søster til Peter og Andreas og var blevet lam i begge ben. Jesus helbreder hende og hun slår følge med Jesus og disciplene og trilogien om Jesus er lagt i hendes mund. Hun oplever Jesu vandring rundt i landet, hans historier, lignelser og hans mirakler og gennem hende oplever vi som læsere datidens kultur og trosliv, Jesu liv og forkyndelse og hendes egen spirende forelskelse, hvis mål svinger mellem hyrden Natanael og den grove Judas..
Hendes vandring med Jesus og hans disciple fører hende dybt ind i folkets tro og Messias-håb. Vi oplever personkredsen omkring Jesus meget intenst og lærer dem for alvor at kende – på godt ondt. Vi oplever, hvordan Jesus behandler kvinder meget anderledes end man ellers gjorde på den tid.
Bind 2 slutter i Betania, hvor Jesus opvækker Lasarus fra de døde. Endnu et mirakel og mennesker ser det for deres øjne. Det sker virkelig lige foran dem – og så er man klar til at gå til Jerusalem.
I bind 3 er der påskestemning fra starten. Pilgrimmene har slået lejr på Oliebjerget og humøret er højt – også hos Judas, der er overbevist om, at nu skal Jesus tage magten, gerne med sværd og Judas forsøger at opildne skarerne til oprør. Det er meget levende beskrevet. Og pludselig er vi midt i indtoget til Jerusalem. Jesus kommer ridende på et æsel. Der synges og danses og der lægges palmegrene og kapper foran Jesus på æslet. Det er som et stigende crescendo frem mod den store finale: korsfæstelsen og opstandelsen.
Vi følger begivenhederne på nærmeste hold, disciplene og kvinderne i Jesu følger er helt tæt på og vi oplever det som et mætte drama, så det næsten bliver filmisk. Vi er med ved påskemåltidet i ovensalen, hvor Jesus vasker fødder på sine disciple, indstifter nadveren og gør det klart, at én af de tilstedeværende vil forråde ham.
Vi er med i dødskampen i Getsemane og får en meget stærk beskrivelse af Jesu kvaler. Her han helt og fuldt menneske og mens disciplene, der skulle våge og bede med ham, faldt i søvn, så er Susanna årvågen og beskriver meget stærkt Guds søns pinsler.
Vi er med, da Susanna ved et tilfælde oplever Judas selvmord.
Vi er med ved tilfangetagelsen, ved forhøret af Jesus og de pisk, han får, som går dybt og ved Susannas og disciplenes fortvivlelse.
Vi er med på vejen til Golgatha og oplever en intens beskrivelse af korsfæstelsen, en beskrivelse som gør et dybt, dybt indtryk. Vi oplever Jesu mor, Maria, ved korset, hvor hun siger: ”Jesus er min søn, men jeg har aldrig haft samme del i ham som Gud, og intet af det, han siger eller gør eller underkaster sig, er meningsløst. Så selv nu … skal I tro på ham, selv nu.”
Men vi er også med kvinderne ved graven påskemorgen – en stærk og livsbekræftende kontrast til korsfæstelsen. Også er vi med pinsedag, da Helligånden kommer og Peter står frem som klippen med en meget stærk forkyndelse.
Det er en stærk Jesus-trilogi med historiske og bibelske kendsgerninger blandet med fiktion – og det er gjort så flot, så det virker troværdigt. Jeg kan meget kraftigt anbefale at købe og læse denne trilogi. Gør det for jeres eg en skyld. Det er nogle af de bedste bøger, jeg længe har læst.
|