|
DAGENS ORD: |
”Se, hvor stor kærlighed Faderen har vist os, at vi kaldes Guds børn, og vi er det! Derfor kender verden ikke os, fordi den ikke kender ham.”
1. Johannes 3:1
|
|
|
[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]
Fattiggården
2016 jul 1
|
Et ordspil siger, at livet var meget bedre i gamle dage. Livet var mere enkelt og arbejdet i og udenfor hjemmet fyldte mere. Vores opfattelse af de gode gamle dage er måske præget af Morten Korch filmene, med deres landlige romantiske idyl, hvor alle var velnærede. |
|
|
|
Det første man møder på fattiggården i Svendborg, er et trådhegn og en mur, som hegnede bygningerne og dermed beboerne inde. |
|
|
Det kvindelige tyende boede som oftest på et lille værelse i forbindelse med køkkenet og hvis den kvindelige hushjælp blev gravid i utide, havde hun tre valg: En ulovlig abort eller bortadoption. Den anden mulighed var prostitution, med alt hvad der følger i kølvandet. Den tredje hed fattiggården.
På landet boede karlen og malkedrengen i et hummer i stalden og deres arbejdstid var fra solopgang til solnedgang. Livet i gamle dage var hårdt for det arbejdende folk, med beskidt manuelt arbejde og en lang arbejdsdag.
Mange gårde eller fabrikker blev automatiserede i takt med fremskridtet og hvad skete der, hvis man pludselig stod uden arbejde og måtte forsørges? Fattiggården i Svendborg giver et godt indblik i de socialt udsattes situation. Fattiggården var delt op i to grupper:
|
|
|
De værdige, var ældre mennesker, som boede i forsørgelsesafdelingen og som ikke havde nogen familie til at forsørge sig. Det kunne også være mennesker som ikke selv var skyld i deres fattigdom for eksempel på grund af psykisk eller fysiske handicap. |
|
|
Frokosten bestod hver dag af fedtemad med salt, men på kongens fødselsdag blev der serveret smørrebrød med pålæg. |
|
|
Værelserne for de værdige var rimelig gode og indeholdt senge, stole og bord. |
|
|
De uværdige, blev beskrevet som dovne og forfaldne subjekter. Det var unge som ældre mennesker, som man havde vurderet arbejdsegnet og "bare" kunne skaffe sig et job. Her blev mænd og kvinder holdt adskilt og måtte ikke have kontakt med hinanden. De blev sat i arbejde i anstalten eller for de beder fungerende, der kunne ende som gadefejere. |
|
|
|
Hvis en uværdig havde indført spirituøse drikke, var fuld eller har haft samkvem med et fruentimmer, havde man indrette en celle til afstraffelsen. |
|
|
Værelset til de uværdige var tarveligt indrettet uden komfort. |
|
|
Børnehjemmet havde børn som var sendt hjemmefra på grund af fattigdom, havde mistet sine forældre, eller der var kommet en ny mand i huset, som ikke brød sig om barnet. Disse børn blev passet på en måde, hvor de ansvarlige i dag ville være kommet i medierne.
Underkuelse, vold og trusler var hverdagskost og sengevædere samt andre systemet kaldte for afvigere, blev afstraffet korporligt. Børnene blev sat ud, når de blev konfirmeret og så havde de bare at forsørge sig selv.
|
|
|
|
Datidens menneskesyn var meget anderledes end i dag og kunne virke ukærligt og uretfærdigt. Undskyldningen er, at man ikke vidste bedre.
I dag vokser forskellen på rig og fattig sig større. Banker og aktiehandlernes overskud stiger, i takt med at tilskud til ældre og syge skæres. Man vil hellere give skattelettelser til de i forvejen velbjærgede på bekostning af de svage grupper i samfundet. Har vores velfærdssystem spillet fallit i besparelser og er vi på vej mod et samfund som det amerikanske, hvor det er frivillige samt kirkelige organisationer, der må træde til, i stedet for det offentlige?
|
|
|
|
Tekst og fotos : Alex Wallin |
|
|
|
|
|
|
Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra
den autoriserede oversættelse af 1992.
|
|
|