DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Evangeliets Gyldne Sange

2017 okt 1

Evangeliets Gyldne Sange.

For ca 15 år siden var vi nogle få ældre mennesker, der mødtes i Signe og Bent Andersens hjem i Brønderslev for at synge og spille de gamle evangeliske sange.
Vi bestemte, at vi ville mødes hver 14. dag.
Efterhånden voksede gruppen, og vi beslutte at mødes i et lokale i Vesterkirken i Stenum.
Det har vi gjort lige siden.

Der var så folk, der hørte om det, og begyndte at spørge, om gruppen ikke kunne komme ud og medvirke ved forskellige møder.

Det ville vi gerne - og så måtte vi jo have et navn, det blev: EVANGELIETS GYLDNE SANGE.

I dag består gruppen af 28 modne kvinder og mænd.

Der er flere musikinstrumenter præsenteret i gruppen:
3 forskellige pianister. 1 saxofon. 1 trompet. 1 bas. 2 harmonikaer.
3 violiner. 2 guitarer. 1 banjo.

Korets primære repertoire er gamle, melodiske og evangeliske vækkelsessange, som var en integreret del af tidligere generationers kristne sang- og musikskat i hele Norden, og som er blevet sunget helt op til vor egen tid. Denne sangskat står desværre i fare for at gå i glemmebogen, og koret ser det som en vigtig del af sin opgave at bevare og udbrede kendskabet til nogle af disse sange.

I samarbejde med lokale kirker har koret været drivkraften i ”Mindes du sangen” aftener rundt om i Nordjylland, samt Randers, Århus, Herning, Kolding og Christiansfeld. Der har været stor opbakning til disse arrangementer, og koret har med dets uformelle tilgang, enkle sange og iørefaldende melodier formået at begejstre mange deltagere til disse sangaftener.

Der har også været arrangeret rejser til Rumænien, Bornholm, Norge og Færøerne, hvor koret har medvirket til forskellige møder i forskellige kirker. Rumæniensturen var også med nødhjælp til fattige familier tæt på byen Onesti. Vi hører reporter dernede fra om stor fremgang i arbejdet i dette område. Midt i september i år gik turen til Roskilde og Næstved.

Vi ser det, som et stort privilegium, at komme rundt med evangeliet med glade sange og synge sammen med vores generation, som kender disse sange. Det vækker ofte en længsel i mennesker, der måske ikke til hverdag færdes i kirken.

Koret har også indspillet 3 cd-er og 1 DVD, og det hører vi ofte, er blevet til velsignelse og glæde for mennesker.

Koret har altid sangteksterne vist med Power Point, så forsamlingen har god mulighed for at synge med.

Koret har sin egen You Tube kanal, hvor du kan lytte til vores musik.

www.egsnet.dk

Facebook: http://www.facebook.com/pages/Evangeliets-Gyldne-Sange/332652516828532