DAGENS ORD: ”Jeg siger jer også: Alt, hvad to af jer her på jorden bliver enige om at bede om, det skal de få af min himmelske fader. v20 For hvor to eller tre er forsamlet i mit navn, dér er jeg midt iblandt dem.” Mattæus 18:19

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Jul og flæskesteg i Papua Ny Guinea

2023 dec 21

Jul og flæskesteg i Papua Ny Guinea

Rebecca og Tajs Jespersen oplever en sjælden kombination af dansk jul og lokale traditioner i Papua Ny Guinea, hvor glæde, fest, familie og kirke går op i en højere enhed.

Juleposen må rystes godt og grundigt, når man må holde jul så langt væk fra Danmark som i Papua Ny Guinea. Det erfarer Rebecca og Tajs Jespersen, der nu holder jul for anden gang i landet øst for Indonesien og nord for Australien.

Det er ikke til at skaffe ordentlige grødris til risalamanden, og flæskestegen til juleaften skal man bestille en måned i forvejen, for at den lokale slagter har frisk gris på lager. Gaver kan også være en udfordring. For selv om parret bor i storbyen Mount Hagen, bærer butikkerne stærkt præg af gammeldags landhandel med alt muligt i hver butik og gerne billigt bras fra Kina.
Julen fejres hjemme hos familien
Rebecca og Tajs Jespersen er udsendt af MAF Danmark for dels at undervise på en skole og dels rapportere fra fjerntliggende landsbyer i junglen. Det er herude blandt isolerede stammefolk, de oplever julen på en anden og måske mere oprindelig måde. Julen handler nemlig meget om familiesamvær, fortæller de:

- Alle rejser hjem til deres familier i julen, og familierne er som regel store og dækker det meste af landsbyen, fortæller Tajs.

- Og de er ikke blege for at sige deres arbejde op for at rejse hjem til landsbyen og passe ældre familiemedlemmer. Det bliver respekteret af alle herude, fortæller Rebecca.

Gode til at pynte op i kirken
Lokalbefolkningen bruger ikke adventskalender op til jul, men til gengæld holdes der julegudstjenester flere gange dagligt hele juleugen. Og så sidder børn, unge og voksne ellers i timevis til julegudstjenester og lytter til den ene juleprædiken efter den anden.

- De bruger ikke juletræer, som vi gør i Danmark, men de er rigtig gode til at pynte op med blomster, fortæller Rebecca.

Juledag holdes en stor fest med noget, de kalder ”mumu” – og her kommer noget, der tilnærmelsesvis ligner dansk juletradition med flæskesteg.

Flæskestegen tilberedes i jordhuller

- Mændene graver store huller i jorden, mens kvinderne skærer kødet ud og forbereder grøntsagerne. I hullet lægger de store sten, som de varmer op til de er glohede. Så lægger de kødstykkerne ned over stenene med grøntsagerne oveni og dækker det til med jord. Og så får det lov til at simre i 3-4 timer, mens familierne er til gudstjeneste, fortæller Tajs.

- Ja, der er ikke nogen tør flæskesteg her. Det er megasaftigt kød, supplerer Rebecca. - Men der er ikke noget flæskesvær, smiler hun.

Parret er fulde af beundring for, at lokalbefolkningen på den måde kan bespise hundredvis af mennesker – helt uden industrikøkken.

- Sådan har man altid fejret jul i Papua Ny Guinea. Det er megasmart!
Et folkefærd, som er utroligt glade
Jul i Papua Ny Guinea er en slags fremkaldervæske for, hvad der er vigtigt her i livet.

- Det giver et helt nyt perspektiv på julen, fortæller Rebecca. - Vi kommer helt ned i tempo, og fordi vi går så meget i kirke i julen, koncentrerer vi os om det, julen i virkeligheden handler om i stedet for at stresse rundt for at nå de sidste juleforberedelser.

Hvad gør størst indtryk på jer som danskere her i Papua Ny Guinea?

- Vi er her sammen med et folkefærd, som er utroligt glade, og som bare er nemme at møde og snakke med. Her går man bare ud på gaden og håber på at møde en god ven, fortæller Tajs.

- Måske har de meget godt styr på, hvad der er vigtigt her i livet. At vi kommer ned i tempo, stopper op og kommer hinanden ved.
Børn er ens i hele verden
Rebecca er enig, men synes alligevel at mennesker er grundlæggende ens i Papua Ny Guinea og Danmark:

- Jeg underviser 12 børn på vores internationale skole, hvor de fleste er lokale børn. Når jeg taler med en veninde i Danmark som også er skolelærer, oplever jeg at vi står over for de samme udfordringer. Børn roder og larmer, og de kan ikke finde deres blyanter!

Rebecca og Tajs Jespersen rejste til Papua Ny Guinea i oktober 2022 for at støtte MAF’s arbejde med at nå ud til isolerede befolkningsgrupper i svært tilgængelige landsbyer adskilt af høje bjerge og tæt jungle.

For at de små fly kan komme på vingerne, må en lang række støttefunktioner være på plads. En af dem er at udsendte piloters børn skal kunne gå i skole på et niveau, så de kan læse videre, når de vender tilbage til deres hjemlande. En anden funktion er, at der hele tiden skal rapporteres fra MAFs flyvninger med nødhjælp, medicin, skolematerialer og kristen litteratur til gavn for befolkningen.

De to funktioner udfylder Rebecca og Tajs Jespersen i Papua Ny Guinea. De er udsendt af MAF Danmark med støtte fra bl.a. Lindehøj Kirke i Herlev.
Læs mere om MAF her:
Artilken er lånt fra Sameksistens.