DAGENS ORD: ”Og er det ved nåde, er det ikke længere af gerninger; ellers ville nåden jo ikke længere være nåde” Romerne 11:6

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Prøv at finde julen.

2006 dec 1

Prøv at finde julen.

På netkirken vil vi gerne være med til at pege hen på julen, på julens egentlige budskab, på Jesus, der blev født i Bethlehem. Derfor har vi i år lavet en meget spændende julekalender med små historier hver eneste dag, der peger hen på det centrale i julen. Men ellers kan det være svært at finde julen i et land, hvor man igen skal slå julesalgsrekord.

Vi har nu taget hul på december, julemåneden og jeg har været med et kamera ude at lede efter julen. Den seneste tid, det meste af november, har julenisser, kalenderlys, gran, små og større juletræer med mere sneget sig ind i bybilledet. Men hvor bliver julen af?

Jeg gik på opdagelse efter julen. Først i Nordcentret i Frederiksværk. Der var hængt gran op. Der var udstilling med juledekorationer og adventskranse, masser af stearinlys, kalenderlys og julegavetilbud til børnene. Men hvor var julen?
Jeg fortsatte ud i Nørregade med flotte granguirlander og et meget stort og flot juletræ. Det er bestemt meget hyggeligt. Gaveudbuddet var stort. Midt i Nørregade så jeg et meget dristigt nissemor-kostume. I den lokale ugeavis havde jeg læst, at det var det store julegavehit til hende, der har alt, eller måske til ham, der har alt. Men hvad havde det med jul at gøre. Turen gik op ad Nørregade og i vinduerne så jeg masser af julenisser og udenfor en af butikkerne en meget stor, fed julenisse med stumpet trøje. Hyggelig fyr. Men jeg fandt ingen engle og ingen julekrybbe. Julen var blevet væk. Måske er den der - et eller andet sted mellem alt det, der ikke er jul?
Jeg kiggede op mod himlen. Så efter stjernerne. Men der var ingen stjerner. Der var en flot blå himmel. Men så er det jo derfor. Ingen stjerner, heller ikke den store Bethlehemsstjerne, som ledte hyrderne og de vise mænd til krybben Bethlehem, hvor årsagen til julen var blevet født.

Men jeg kom til at tænke på den dejlige julesalme og stjerne, der viste til barnet i krybben. Jeg kom til at tænke på andre julesalmer. Jeg begyndte at nynne på nogle julesalmer og så blev mit blik rettet mod det, der skete i Bethlehem for så længe siden. I mit indre var jeg pludselig på marken ved Bethlehem, som jeg i øvrigt besøgte i september. Jeg har hos hyrderne og gik sammen med dem til barnet i krybben. Den lille, spæde, nyfødte dreng, der på én gang var og er Gud og menneske, hele verdens frelser, din og min frelser, hvis vi vil tage imod ham, som vores frelser - og der midt i Nørregade i Frederiksværk, hvor jeg i tankerne var ved krybben i Bethlehem fandt jeg julen. Det bliver jul, fordi Jesus kom til os - og kommer til os - ikke bare i julen, men hver eneste dag, hver eneste time, hvert eneste minut. Julen kommer til dig og mig, hvis vi vil tage imod. Vil du det?

Bjarne Nederby Jessen
Netkirkepræst.