DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Netpræst

Mail: signevoldby@gmail.com

Guds fred være med dig!

1 okt. 2015

God dag , kære læser. Lige nu ved jeg ikke, om du er på arbejde eller sidder derhjemme eller måske er syg eller på hospitalet. Men: må Guds fred være med dig.

I søndags var jeg i kirke i Lissabon i Portugal. Min mand havde været på arbejde, og vi havde weekenden fri. Søndag formiddag gik vi i kirke til en anglikansk, engelsksproget gudstjeneste. Og der er jo altid forskelle i måden at være kirke på. Her var der to præster klædt i hvidt. Der var to læsninger af folk fra menigheden. Der var to kæmpehøjttalere, der ikke fungerede særlig godt, på grund af trafik og fly, der skulle lande , udenfor. Der var to programmer, man skulle følge med i på skift. Og man stod op og satte sig ned og knælede i ét væk. Meget… rituelt. Og alligevel utrolig dejligt. Her var jo lidt af Guds familie! Må Guds fred være med dem dernede i Portugal…

Så kom vi til nadveren. Og inden vi gik op til alteret, var der fredshilsen. Det var ikke præsten, der sagde ”Guds fred være med jer”. Det var alle mennesker i kirken, der gjorde det. Alle rejste sig, alle gik rundt mellem hinanden, de hvidklædte præster, børn og voksne i mange hudfarver og mange nationaliteter. Alle gav man hånd, og alle mødte man med ønsket: ”Gods peace be with you. Guds fred være med dig”¨- Og selvfølgelig er det ”bare” noget, man altid gør , altså et ritual. Men det er et godt ritual. Man ser alle i øjnene, man trykker alles hånd, og man modtager og giver masser af gode, varme ønsker om Guds fred.

I min by Græse har vi et sted, der sælges æbler. Når det er ejeren selv, der står i boden, så møder han alle med ønsket om ”Guds fred”. Går han i kirke hver søndag? Nej… Er det så ikke noget pjat at ønske Guds fred? Nej… Det er da pragtfuldt! For den Gud, der er fredens Gud og ønsker fred mellem mennesker, fred i hjertet, fred i livet – Han er ikke afhængig af vores tro eller kirkegang – Han er der! Han møder os, Han kommer til os.
Husk altid at Jesus ikke er fredelig, men at Han kommer med fred. Den fred, Jesus rækker os, har Han kæmpet for at give os – og Han har vundet gennem korset og opstandelsen. Det er ikke en letkøbt fred, som betyder, at vi bare skal lade være at tænke på alt det svære, der møder os. Nej, det er en stærk og livgivende og livsforvandlende fred, som rækkes til dig i ordene og løfterne fra Jesus. ”Guds fred være med dig!”.

Jeg ved stadig ikke, kære læser, om du er på arbejde eller sidder derhjemme eller måske er syg eller på hospitalet. Men jeg ved, at Jesus er der ved din side, parat til at række dig sin fred – også selv om de ydre ting, du oplever lige nu, IKKE nødvendigvis ændrer sig.

I Street BIble, som mine konfirmander bruger, er der en beretning fra en ung mand, der midt i succes med et heavyband i Californien, mister indholdet i sit liv ved druk og stoffer. Da næsten alt er tabt for ham, opdager Han , at Jesus kan fylde hans liv med håb og fred. Og han skriver i sin beretning en af de smukkeste sætninger, jeg kender: ”Ser du, hvis dit liv ikke ser værdifuldt ud, og det gør ondt indeni, betyder det, at Gud kalder på dig.”

Kan du høre, kære læser, at det måske ikke gør noget, at jeg ikke ved, hvor du er i dit liv lige nu. For Jesus ved, hvor du er. Og hvis du har det rigtig svært eller trist eller indholdsløst – så er det Guds kald til dig. At Han er der ved din side og i dit liv – og at Han ønsker at lyse Guds fred ind i dit hjerte og i dit øjeblik nu og i din fremtid. Han er fredens Gud. Brug denne oktober måned til at modtage Guds fred og til at række andre, du møder, Guds fred. Bed om at Gud velsigner med sin fred. Og mød mennesker omkring dig med: ” God dag og Guds fred…”

Guds fred være med dig. Signe Dorthe Voldby, præst i Græse