DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Hans Fhær Larsen

Netpræst

Hans Fhær Larsen, Netpræst, formand netkirken
Græsted Frikirke

Mail: hans.fhaer@gmail.com

Vi kan bedst lide medvind, men undgår ikke modvind.

16 sep. 2019

Der er ingen der lover os medvind gennem livet. Jesus kunne have bedt sin far om at tage os ud af verden og leve i fred og medvind. Men Jesus bad i joh 17:15 sin Far om ikke at tage os ud af verden, men om at beskytte os fra den ondes angreb.
Jeg kan godt lide at sejle på havet omkring Nordeuropa.

Jeg plejer at sige, at jeg sejler som kelterne, der satte deres simple lærredsbåde ud i havet og lod sig bære afsted med vinden, som Helligånden bar dem afsted. Når jeg har sejlet, har jeg som regel planlagt dagene efter vejrudsigten, så sejladsen bliver så let som mulig.

Nu hvor jeg er kommet lidt op i årene har jeg valgt at købe min egen båd, i stedet for at sejle alle mulige andres både. Vi fandt så en dejlig stor sejlbåd i Sverige, som vi forelskede os i. Stor nok til at bo i. Vi planlagde så en dag, hvor vi skulle hente den i Halmstad, og sejle den hjem til Gilleleje. Vi havde sat en besætning, der bestod 3 af vores fire børn, et par fætre og en kæreste, 8 i alt. Vejrudsigten passede sig til, så bygerne ville stoppe og vinden ville lægge sig fra kuling til jævn vind. Helt perfekt, lige bortset fra at vinden kom lige fra Gilleleje, altså direkte modvind. Bølgerne fra kulingen i Kattegat havde heller ikke lagt sig. Jeg havde købt godt med søsygepiller, men alle ville teste deres evne til at modstå søsyge.

Således måtte vi lade Keltiske principper være, og gå efter det nødvendige mål der lå lige mod vinden. Med bølger der ikke var små krusninger, men pænt store buler på vandet. Da vi kom ud i Kattegat, var vores store båd ikke så stor mere. De 9,5 tons virkede som en nøddeskal, der bare blev kastet rundt på det store hav. Vi måtte krydse, så vi kom ud midt i Kattegat før vi kunne sætte kursen direkte mod Gilleleje. De fleste fik den erfaring, at de ikke var så søstærke som de troede. 10,5 timer er lang tid når man ikke har de så godt, og som kaptajn havde jeg mest lyst til at søge havn for at blive fri for søsygen, men målet var Gilleleje og vi måtte stå prøvelserne igennem for at nå det. Hjemme i Gilleleje, med fast grund underfødderne, var alle strabadserne glemt og det nåede mål fyldte det hele. Familie og venner tog imod med kaffe, friskbagte boller. Når målet nås, glemmer man modvinden/modstanden. Som en fødende kvinde der efter 9 måneders forberedelse føder et barn og glemmer smerterne når hun får barnet i sine arme.

I de ca 10 timer sad jeg så og tænke over, hvordan livet ikke altid kun er medvind. Mange gange kommer vi i modvind i livet. Vi er fristede af at skifte retning og bare lade os flyde med strømmen, men det er ikke det sundeste.
Jeg sad og tænkte på alle de visdomsord der hører til at møde modstand. De mennesker der møder modstand i livet, det er dem, der bliver robuste i tilværelsen, og ikke bare falder fra hinanden ved den første modstand.

Det samme er når man bliver vaccineret. Man får en lille smule sygdom sprøjtet ind i kroppen og bygger så et forsvarssystem op mod den sygdom.

2. kor 4:8 Vi møder modstand fra alle sider, men vi er ikke sat ud af spillet. Vi kender til at leve i uvished, men vi giver ikke op.

Salme 94:19 Når bekymringerne vælter ind over mig, så styrker du mig og giver mig nyt mod.

Ordsprogene 13:11 Hvad der kommer let, går let, men hårdt tjente penge holder man fast på.

Nu er der så gået en uge siden vi sejlede den hjem, og vi er ved at vende os til livet ombord. I skrivende stund blæser det med 14 m/s og højvandet nærmer sig 110cm over daglig vande. Der er altid noget at tage stilling til, men under alle omstændigheder føler jeg mig tryk på ordet fra begyndelsen. ”men om at beskytte os fra den ondes angreb”. Så her sidder jeg mens alt knirker og knager og føler mig privilegeret.‬

Hilsen Hans