DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Charley Stephansen

Netpræst

Charley Stephansen, Præst
Vestermarkskirken

Mail: clstephan@hotmail.com

16 maj. 2022

Forestil dig at en bank hver morgen sætter 86.400 kroner ind på din konto, men saldoen overføres ikke fra dag til dag.
Hver aften slettes alt som du ikke fik brugt i løbet af dagen.
Hvad ville du gøre? Hæve hver en øre selvfølgelig.
Hver af os har sådan en bank. Dens navn er tid. Hver morgen sættes 86.400 sekunder ind på din konto. Hver aften afskriver den som tab alt det du ikke fik investeret.
Der overføres ingen saldo
Der tillades ingen overtræk. Hver dag åbnes en ny konto for dig. hver aften brændes dagens rester Hvis du undlader at bruge dagens indestående, så er tabet dit.

Tiden iler. Få det bedste ud af hver dag.
For at forstå værdien af et år så spørg en studerende der dumpede til eksamen
For at forstå værdien af en måned spørg en mor der har født et barn for tidligt
For at forstå værdien af en uge spørg udgiveren af et ugeblad.
For at forstå værdien af et minut så spørg en der lige er kommet for sent til toget
For at forstå værdien af et sekund spørg en der lige med nød og næppe undgik en ulykke
For at forstå værdien af et millisekund så spørg én der fik sølvmedalje ved Olympiaden.

Værdsæt hvert øjeblik du har og husk tiden venter ikke på nogen.

I går er historie
i morgen kender vi ikke
i dag er ny opgave.

Mange mennesker udskyder ting, mål opgaver eller drømme og forventer at tingene skal komme til dem frem for man selv skal tage skridt hen imod opfyldelsen.
Tit oplever mange efterfølgende at de skulle have taget nogle skridt meget tidligere og oplevet velsignelsen meget før. At tage skridt i tro er svært, fordi vi er bange for nederlag, afvisning og bekræftelse på de dårlige tanker vi ofte har om os selv.
I Hebræerbrevet 11:6 står der Men uden tro er det umuligt at behage ham; for den, som kommer til Gud, må tro, at han er til og lønner dem, som søger ham. Det kan godt føles fordømmende, men det er det slet ikke. Gud glæder sig meget mere end vi nogensinde kommer til at forstå, når vi viser ham tillid, tro og læner os op ad hans trofasthed.
Det betyder meget for os, når andre viser os tillid, men vi skal gange det med 1000 og mere i forhold til hvordan Gud har det, når vi viser ham tillid.
På herretoilettet i Vestermarkskirken har vi en lyssensor inderst oppe i højre hjørne. Det betyder rent praktisk, at man skal gå ind i mørke og tage et par skridt før sensoren opfanger bevægelsen og tænder lyset. Disse få sekunder kan være skræmmende i mørket, men er nødvendigt hvis du skal på toilet. Sådan tror jeg også vi kan føle det fra tid til anden. Vi tør ikke tage skridtet, men bliver nødt til det for at opleve Guds ledelse og velsignelse.
Man føler sig magtesløs, sårbar og usikker, men Gud er med os alle dage ind til verdens ende.
Tiden går og Gud kalder dig til at tage de svære første skridt i tro og tillid at Gud vil vise hans trofasthed og barmhjertighed mod os.
Hvad end du står i dag, om det er en svær samtale med et familien medlem eller et nyt arbejde., så stol på Gud er med dig og vil lede dig.