DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

To meget forskellige holdninger til flygtninge.

9 sep. 2015

Højrefløjen vil gerne spærre grænserne, for at nedsætte antallet af flygtninge.
Venstrefløjen vil give flygtningene en bedre status end de herboende danskere.

I min optik er det et tag over hovedet, mad og tøj at flygtningene har brug for her og nu. Burde vi ikke kunne finde plads til de flygtninge der ønsker vores hjælp også selv om vores egen velfærdsmodel hænger?

Indkvartering og livets fornødenheder er det basale og det burde vi kunne række ud med. Hvis flygtningene ønsker mere, må de efter min mening selv gøre en indsats for at tilvejebringe deres ønsker. Det er det samme som vi selv må gøre.

Jeg syntes at det er lykkedes visse politikere og journalister at male et skræmmebillede af mennesker fra de muslimske lande. De radikaliserede muslimer bærer også en meget stor del af det billede ved deres kriminelle handlinger. Jeg vil mene, at de fleste flygtninge er dem, der netop flygter fra den type mennesker. De bærer krigens rædsler med sig og har brug for tryghed og fred. Det er hvad vi kan give dem i smørhullet Danmark. Vi slås selv med vanskeligheder i form af økonomisk uballance i fordelingspolitiken, men vi skal tage os råd til at hjælpe. Vi kan ikke være andet bekendt.

Roskilde kommune arbejder (u)seriøst og vil opkøbe villaer til flygtningene. Det er et forkert signal at sende. Vi har mange danskere, som søger de sociale myndigheder og som kun får til dagen og vejen. De har selv gjort en indsats i arbejdslivet og når de får brug for hjælp, skal de slås med myndighederne for at få deres rettigheder. Som skrevet i begyndelsen. Giv flygtningene hvad de har brug for og giv dem en chance for at integrere sig, så skal de nok klare resten selv.

Alex Wallin

Tanker i tiden