DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Sankt Hans

22 jun. 2016

Nogle dage har vi til fælles. Dage som giver os en forståelsesramme og er kulturbærere. For eksempel er juleaften én af dem, og Sankt Hansaften er en anden. Danmarks befrielse er en tredje og Grundlovsdag en fjerde. Sådan har vi året rundt flere dage og aftner, som knytter os sammen og som danner rammen om vores fælles kultur.

I folkemindet er Sankt Hansaften en drabelig fortælling om overtro, trolddom og hekseafbrænding. Noget af en kontrast til hyggen omkring bålet, fællessangen og båltalerne. Bag al hurlumhejet findes der en anden oprindelig fortælling om et ellers barnløst gammelt ægtepar, som længe havde bedt og sukket til Gud om, at de måtte får et barn; men nu havde opgivet håbet. Elisabeth og Zakarias hed de; og de spekulerede måske på, om deres bønner var endt i det tomme rum, eller om de var blevet overset af Gud? Mirakuløst oplevede de så langt om længe stor barmhjertighed, og Elisabeth, der ellers ikke kunne få børn, fik en søn; Johannes, der senere blev kendt som Johannes Døberen. Det er hans fødselsdag vi fejrer den 24. juni og som ad snørklede veje i vores land nu udmønter sig med Sankt Hansbål, båltaler og fællessang.

I 1770, ved helligdagsreformen, forsvandt den 24. juni, ud af den danske kirke. Sankt Hansdagens fejring har ellers rødder tilbage til oldkirken i 300-tallet, og er med sin fortælling meget mere lys, medmenneskelig og nærværende, end dramaet om trolddom, hekseri og henrettelser antyder. Ja, fejringen af Johannes Døberen er det diametralt modsatte af dét, vi har forbundet med midsommeren, dens okkultisme og overtro. Det er et tab for os, at dagens reelle indhold er gået i glemmebogen og er blevet erstattet af det vi nu knytter til begrebet Sankt Hans.

Da Johannes Døberen blev født åbenbarede Gud sin barmhjertighed ved at skabe liv der, hvor der ikke var nogen forudsætning for liv. Johannes Døberens fødsel var som en forudgående hændelse, der varsler at den åndelige ufrugtbarheds forbandelse over menneskeheden er brudt. Johannes skulle lære sin samtid at kende frelsen i deres synders forladelse, takket være vor Guds inderlige barmhjertighed. Denne inderlige barmhjertighed, som vi alle kan få del af, er Sankt Hansdagens budskab!

Fordi Gud er barmhjertig og kommer os i møde i Jesus Kristus, tør vi stole på ham. Dom er til nåde vendt. Nok er Gud uudgrundelig og ufattelig, men han er ikke vilkårlig og lunefuld. Er vi utro, forbliver han dog tro, for fornægte sig selv kan han ikke. Gud er kærlighed: Han tåler alt, tror alt, håber alt, ja udholder alt.

Sankt Hansaften samles mange af os rundt om et hyggeligt bål og føler varme og samhørighed. Men når gløderne brænder ud, så er der næste morgen noget der varer ved: Guds barmhjertighed!

Glædelig Sankt Hans

Henrik Frimand-Meier