DAGENS ORD: | ”Se, hvor stor kærlighed Faderen har vist os, at vi kaldes Guds børn, og vi er det! Derfor kender verden ikke os, fordi den ikke kender ham.” 1. Johannes 3:1 |
|
[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ] Hvis ikke jeg før har elsket Githa Nørby, så gør jeg det nu!15 mar. 2019 Radio24syv har i denne uge interviewet Ghita Nørby, en begivenhed som har skabt chok og opstandelse blandt journalister og på internettet. Og ja, Ghita Nørby taler direkte og af karsken bælg – og hvor er det forløsende. Lad så være at Githa Nørby sine steder er grov i munden, men hele seancen er også grotesk.Iben Maria Zeuthen, journalisten, havde bebudet, at hun ville sidde i Ghita Nørbys private hjem i syv timer, for at komme helt tæt på hovedpersonen, hvorunder båndoptageren ikke må være slukket. Journalisten sad desuden med store høretelefoner på, og vifter dernæst uden ophør, Ghita Nørby om næsen med en gigantisk mikrofon, der for en sikkerheds skyld var udstyret med en omfattende stormsikringshætte. Og her – i denne mundering – søger den unge kvinde at få en menneskelig samtale op at stå. At skabe en nærværende og intim stemning i Githa Nørbys hjem! Hurtigt viser det sig at Zeuthen ikke har begrebet den genre, hun havde kastet sig ud i. Journalisten gemmer sig, og viser med sin mundering og ligegyldige spørgsmål, at hun ikke kan formidle en samtale endsige skabe grundlag for en nærværende samtale. Du giver ikke noget, siger Nørby på et tidspunkt til journalisten: ”Du er inden i en skal!” Det fremstår som om Zeuthen er på besøg hos Ghita Nørby uden at ane, hvem Ghita Nørby er, uden at have fornemmelse for den erfaringsverden, hun hermed er trådt ind i.Zeuthen er, som Nørby også anerkender, ”exceptionelt godt forberedt”, men kan, som Nørby også køligt og præcist påpeger, ikke ”glemme sig selv”. Og uden selvforglemmelse går det ikke. Så ender man i sentimentalitet, selvhøjtidelighed og banalitet. Det demonstrerer journalisten med sit første egentlige spørgsmål, der angår Nørbys medvirken i filmen ”Før frosten”: ”Hvordan vil du betegne den rolle, du spiller?” Spørgsmålet afslører Nørby umiddelbart som intellektuel uredelighed og overfladiskhed: ”Hvad tror du, at jeg tænker?” ”Jeg tror, du tænker, at jeg er en idiot,” svarer Iben Maria Zeuthen. Det må man jo ikke kalde hinanden, men dels kalder Ghita Nørby sig selv det samme senere i interviewet, dels er spørgsmålet jo en fuldblods ommer. Det er hér jeg må overgive mig til 84 årige Githa Nørby. For hvor meget må vi spilde hinandens tid? Hvor mange ligegyldige spørgsmål behøver vi fylde livet op med? Og hvor stor en grad af forstillelse skal vi finde os i, i den omgang vi har med hinanden? Bundet af programmets idiotiske og på flere måder Lars von Trierske ”dogme” om, at optagelserne skal køre uafbrudt i syv timer, tabte Zeuthen det væsentlige. Det er jo, fastslår Nørby uden videre, ødelæggende. Hermed viser ”Hele Danmarks Ghita” også, med en divas elegance, at bliver man ved med at bakse med sit optageudstyr og sin egen fremmedgørende usikkerhed og fortsætter man kampen mod sin egen, stupiditet kan man, fortjene på et tidspunkt at løbe ind en mester i samtalens kunst. En sådan mester er Ghita Nørby og hun behøver ikke at forstille sig eller stille op til hvad som helst. Vi andre behøver heller ikke stille op til hvad som helst. Tak Githa, for din ligefrem og ærlige fremgangsmåde – der trods alt det grovkornede også rummede en masse humor og varme. Nu står kun tilbage at ønske for Iben Maria Zeuthen, at hun bliver klog af skade, så hun en dag kan levere nærværende og spændende journalistik, til glæde for sine lyttere, som bygger på menneskekundskab mere end på sensation. Inspireret af Radio24/7 og Bent Meier Sørensen indlæg i Kristeligt Dagblad |
Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992. |
|