[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]
Tempelridderen Arn
2008 mar 1
I Korsridderen Arns
fodspor i Sverige
Kerstin og Bjarne Nederby Jessen rejste "I Arns fodspor"
i Sverige og fortæller:
Af Bjarne Nederby Jessen |
Varnhem
Klosterkirke |
|
I min barndom læste jeg, som så mange andre drenge,
korsridderromanen Ivanhoe af Walter Scott, og jeg så filmen.
Jeg var dybt optaget af spændingen uden rigtig at fange
korsriddertiden med dens forherligelse af korsridderne.
|
|
For et par år siden gjorde min svenske svigerinde mig opmærksom
på en moderne korsriddertrilogi, som allerede da var blevet
kult i Sverige, nemlig Jan Guillous trilogi bestående af
Vejen til Jerusalem, Tempelridderen og Riget ved vejens ende.
Trilogiens hovedperson Arn Magnusson har sit udspring i Västergötland
omkring bjerget Kinnekulle med domkirkebyen Skara i nærheden,
en egn min kone og jeg har gennemkørt adskillige gange,
da min kone har levet en del af sine barndomsår i området.
Vi kender egnens natur, kirker og historie ganske godt, og nu
tager en korsridderroman sit udgangspunkt i egnen. Interessen
var vakt.
Jeg gik i gang med de tre bind, som hurtigt fængede og
holdt mig fanget, til alle tre var læst. Senere har vi
erfaret, at der arrangeres busture i "Arns fodspor".
Man kan i gæstebøger læse, folk udtale sig
begejstret om oplevelserne i Arns fodspor, den Arn, som er en
fiktiv person, men som har fængslet så mange.
|
|
|
Jan Guillou - en spændende forfatter Jan Guillou hørte man første gang om
i Sverige i begyndelsen af 1970´erne, da han sammen med
en ven afslørede IB-sagen. En hemmelig svensk efterretnings-
og sikkerhedsorganisation, som registrerede politiske afvigere.
Guillou med flere fik nogle års fængselsdom for spionvirksomhed
med efterfølgende overvågning. Langt senere fik
Guillou oprejsning.
Han brugte fængselstiden til studier, og næste gang
man hørte om ham, var med udgivelsen af romanen Ondskab,
som sidste år blev vist i danske biografer. En stor film,
der blev Oscarnomineret.
Blandt Guillous kendte bøger hører en serie på
10 romaner om efterretningsofficer Hamilton. Det er en opdigtet
thrillerserie, men den indeholder også visse sandhedsind-
slag med kritik af Sikkerhedspolitiet og andre organisationer
i samfundet. Serien er meget populær og har gjort Guillou
til en rig mand.
Guillou har sammen med et par andre fremgangsrige svenske forfattere
oprettet eget forlag. Han bruges i stigende grad i debatter i
aviser og på TV. Han er meget kontroversiel, men samtidig
et friskt pust i samfundsdebatten.
Han er en meget læst forfatter i Sverige men også
i Danmark og en række andre lande. Han bruger masser af
tid på forskning i de emner, som han behandler i sine romaner,
der delvis bygger på virkeligheden. De tre romaner om Arn
har været springbræt for mange til at sætte
sig mere ind i middelalderen, ikke mindst i Sverige. Desværre
tror mange, at Arn er en virkelig person og leder efter hans
grav. Men der er tale om fiktion med en god del virkelighedsbaggrund.
|
Jan
Guillou (født 1944) er en af Sveriges mest populære
forfattere gennem tiden (foto fra Vejen til Jerusalem) |
|
|
|
Stort researcharbejde bag trilogien Inspirationen til trilogien hentede Jan Guillou på
et hotelværelse i Centralasien i efteråret 1996,
hvor han ventede på en telefonopringning om en transport
ind i landet.
CNN var hans eneste ny-hedskilde til omverdenen på et sprog,
han forstod, og han fik 48 timer i selskab med CNN med en for
ham meget ensidig formidling af situationen i Mellemøsten.
Han startede en lille leg med et A4-ark, som han delte midt over
og skrev på hver halvdel: Onde mennesker og Gode mennesker.
Hver gang, der optrådte en muslim på skærmen,
satte han et x i den relevante kolonne. Det blev til 57 krydser
- alle placeret i kolonnen "Onde mennesker". Han havde
kun set frådende demonstranter, mænd, der skød
op i luften med automatkarabiner, antændte bildæk,
amerikanske og israelske flag og så videre.
Det fik ham til at tænke, at nøjagtig samme tone
må den katolske kirke for over 900 år siden have
slået an i dens budskaber til hele verden, og det fik pave
Urban den 2. til at proklamere Hellig Krig med korstog til Det
Hellige Land; fjenden blev forvandlet til dæmoner, og korsridderne,
der kom til landet, var opfyldt af tanken om fjendens dyriskhed.
Derfor besluttede Guillou at skrive historien om, hvordan denne
krig tog sig ud fra 1096 og frem, ikke mindst fordi han føler,
han bliver tvangsindlagt til at se kampfly lette fra hangarskibe
mod computer-styrede mål, og at vi er midt i en ny "hellig"
krig mod Islam.
Det blev til trilogien om Arn, og i forordet til I Arns fodspor
skriver Guillou meget interessant og fascinerende om, hvordan
han fandt frem til Arn, hans baggrund i Västergötland,
hans opvækst, hans tid som korsridder og hans hjemkomst,
hvor han bringer mange fremmede med tilbage til Sverige, og det
får indflydelse på historiens udvikling.
Researcharbejdet bag de tre romaner er meget stort, og når
forfatteren fortæller om det i forordet, bliver man næsten
overbevist om, at den fiktive Arn kunne have været en historisk
person. Han får stenene til at tale. Stenrelieffer i Forshem
Kirke indgår i romanerne. Jan Guillou siger: "Det
er en overvældende opdagelse.... Et kort nu føles
det, som om den historie, jeg prøver at tømre sammen
stykke for stykke af en tredjedel kendsgerninger og to tredjedele
gisninger, faktisk er sand."
Jan Guillou viser i romanerne, hvordan fremmede længe før
vores tid kom til Skandinavien og fik væsentlig indflydelse
på historiens udvikling i vore egne. Det er dog tvivlsomt,
at det var arabere som i bøgerne om Arn.
Under tilbagetoget efter de tabte kampe blev der overført
en umåde stor kulturskat fra Det Hellige Land, så
rig i alle henseender, at den var forudsætningen for den
opblomstrende renæssance. Militært tabte Europa den
hellige krig mod islam, men i kulturel, videnskabelig og økonomisk
henseende vandt europæerne.
|
Gudhem
Kloster |
|
Trilogien kort fortalt Jan
Guillou har bygget fortællingen i trilogien over et skelet
i tre dele.
Første del: Ung mand vokser op i middelalderens kristne
Europa, nærmere betegnet i Västergötland i Sverige.
Han stopfodres med saracenernes (arabernes) ondskab og den salighed,
man vinder ved at ofre sit liv i den Hellige krig. Den unge mand
drager veludrustet og fuld af fortrøstning til Jerusalem.
Anden del: Den ikke længere så unge mand har tilbragt
et par årtier i Det Hellige Land. Den virkelighed, han
har levet i, har uddrevet det meste af hans barnetro på
saracenernes ondskab. Den muslimske kultur viser sig den europæiske
overlegen, og han erkender sit nederlag og beslutter at rejse
tilbage og tjene Guds sag bedre i hjemlandet.
Tredje del: Den noget ældre korsridder vender tilbage til
sin hjemegn og står snart over for det problem at skulle
forklare mistænksomme, indoktrinerede og uvidende slægtninge
og naboer, at alt ikke var så enkelt og godt med den hellige
krig. Han overbeviser sine omgivelser ved helt konkret og endda
med medfølgende muslimske venners hjælp at opbygge
en bedre verden end den, han forlod.
Det er i den ramme, Jan Guillou skriver en korsridderhistorie
med mange hint til vores moderne tid, hvor synet på den
muslimske verden er meget ensidigt.
Trilogien er også et spændende kærlighedsdrama,
som i sig selv er en artikel værd, men jeg vil i denne
artikel koncentrere mig om kirken, munkene, klostervæsenet,
korsridderen Arn, korstogene og forholdet til muslimerne og de
positive følger, det får indenfor fiktionens rammer
for helten Arn og for Sverige.
|
|
Munke, nonner og riddere På
Arns tid - det meste af 1100-tallet - havde kirken stor magt,
og der foregik hele tiden en magtkamp mellem kirken og kongemagten.
Ofte med metoder, der ikke tjener kirken til ære. Arn fødes
i en af rigets mægtige familier. Faderen har store forventninger
til ham som kommende ridder. Men et uheld truer med at tage livet
af ham, og forældrene afgiver et løfte om at skænke
ham til Varnhem Kloster, hvis han overlever. Det gør han,
og Arn vokser op hos cisterciensermunkene ved Varnhem Kloster
i Västra Götaland og Vitskøl Kloster i Danmark,
hvor han får den bedste uddannelse, som Europa på
det tidspunkt kan præstere. Han lærer latin og fransk,
får en teologisk uddannelse, læser filosofi og møder
væsentlige værker i verdenslitteraturen, også
verdslig litteratur. Tesen var: "Læsning er grundlaget
for al kundskab og kilden til alle rene og kloge tanker."
Af den tidligere korsridder, broder Guilbert, lærer han
at håndtere hest, bue og sværd som en stor ridder.
Cisterciensermunkene fornemmer, at han er bestemt til at gøre
nytte som en Kristi stridsmand og troens forsvarer i Det Hellige
Land frem for at være klosterbroder. Og Arn bliver korsridder.
Fader Henri og broder Guilbert bliver som to fædre for
Arn og bliver hans forbilleder. De viser i deres færd sand
kristendom og er virkelig værd at leve op til. De lægger
stor vægt på Den Hellige Skrift, høvisk optræden
og ærlighed. Deres påvirkning og opdragelse af Arn
fører ham syd på som korsridder, og vi får
et bredt indtryk af tempelridderne, som havde det samme religiøse
udspring som cistercienser-ordenen. Faktisk var det Bernhard
af Clairvaux, ophavsmanden til cisternien-serne, som også
skrev tempel-riddernes klosterregler. Fra begyndelsen var de
tænkt som en religiøs politistyrke, der skulle beskytte
pligrimme i Det Hellige Land. I denne tempelridderorden lever
Arn i mere end 20 år, og opvæksten i de to klostre
samt 20 års tempelriddertjeneste udvikler ham til en af
Sveriges fremmeste mænd, en foregangsmand inden for krigskunst,
byggeri og erhvervsliv. Arven fra cistercienserne er stor.
Men ikke alle, vi møder i klostervæsenet, er som
fader Henri og broder Guilbert. Abbedissen Rikissa hersker i
nonneklosteret Gudhem, hvor Arns tilkommende kommer til at udleve
20 år af sit liv. Rikissa er ondskaben selv. Hun giver
sig ud for at have gudsfrygts skin, men piner og plager mennesker
samtidig med, at hun er delagtig i et komplot mod kongen. I Gudhem
oplever vi mange negative sider af klostervæsenet med misbrug
af kristendommen og med skildringerne af de tre klostre og de
tre ledere gives et godt og bredt billede af datidens klostervæsen
med både positive og negative sider. Klos-trenes store
betydning for udviklingen af lægekunst, havebrug, våbenproduktion,
tøjfabrikation med mere er en integreret del af handlingen
og giver et godt billede af klostrenes og kristendommens betydning
for samfundets udvikling.
27 år gammel er Arn allerede en æret veteran blandt
korsridderne under navnet Al Gouti. Han er borgherre i Gaza og
har til opgave at opretholde lov og orden i området, men
må ofte erfare, at han har mere besvær med de nyankomne
korsriddere, som er drevet af kristen nidkærhed og plyndringslyst,
end med landets oprindelige indbyggere.
Arn har lært af livet som korsridder. Han har mange liv
på samvittigheden, men han har hele tiden den holdning,
at han i krigssituationer ønsker at skade mindst muligt
og bevare flest mulige liv. Han er korsridder med stort kors
og mere efterlevelsesværdig end Richard Løvehjerte,
som også mødes i romanerne om Arn.
Arn bliver nær ven med hovedfjenden Saladin, og gennem
dette venskab lærer han, at alt ikke er sort-hvidt. De
kristne korsriddere kan have forkerte motiver og er ikke altid
Guds bedste børn, og blandt saracenerne finder han retskafne
og dybt kultiverede mennesker, som han tager ved lære af.
På mange områder, blandt andet lægekunsten
og byggekunsten, er saracenerne meget længere fremme end
europæerne, og da Arn efter mere end 20 års fravær
fra hjemlandet vender hjem, er mange fordomme om saracenerne
brudt ned. Arn er parat til at bruge det bedste fra sit eget
folk, fra klostervæsenet og tempelridderordenen og det
bedste fra saracenerne. Det skal til sammen være byggestene
i et stærkt og fredeligt Sverige.
|
Forshem
kirke |
|
En ny tid spirer frem I
1192 vender Arn hjem til Västra Götaland efter tyve
års bodstjeneste som tempelridder i Det Hellige Land. Med
sig har han viden og en broget skare af mænd, indvandrere,
en nordmand, flere saracenere og nogle jøder og armeniere,
som skal hjælpe med at bygge Arnäs, faderens og broderens
gård og borg, og Forsvik, Arns egen gård. Forsvik
bliver på alle måder et sted, som andre vil efterligne.
Moderne arkitektur og erhvervsliv vokser frem, riddere trænes
med det formål at styrke freden. De fremmede - virkelig
et fremmedelement i datidens Sverige - får stor indflydelse
på udviklingen frem mod en moderne stat.
Historisk set var det næppe arabere, men tyskere og andre
europæere, der var med til at bygge det moderne Sverige
op, men det var indvandrere, og historien om Arn giver et godt
billede af værdien af at blande det bedste fra flere kulturer
under gensidig respekt. Det var på Arns Forshem, at trællene
først blev frigivet og udviklede sig som frie mennesker,
det var på Forsvik, at produktionen og handelen voksede
mest, det var fra Forsvik og Arn at tanken om fred frem for krig
spirede frem. Kristentro og menneskekundskab var inspirationen.
I Arns fodspor Ridderromaner
og ridderfilm er in for tiden, og de er værd "at gæste".
De er fyldt med spænding og drama, men der er også
noget at lære af dem. De skal dog læses med omhu
og eftertænksomhed, for det er fiktion. Bøgerne
om Arn hæver sig imidlertid over de fleste andre i genren
og er skrevet så overbevisende og efter så megen
research, at fiktionen nærmer sig virkeligheden.
Arn er blevet kult i Sverige, og mange valfarter til Arn-land
i Västergötland. På en sådan tur kan man
dykke endnu længere ned i historien og bese en række
af lokaliteter, der beskrives i romanerne: Skara Domkirke, Varnhems
og Gudhems klosterruiner, ruinerne af Aranæs (i bøgerne
om Arn: Arnäs), en af de ældste svenske borge, landets
allerførste stormandsborg, og kirkerne i Forshem og Husaby.
Der er rigelig stof til 8-14 dages ferie omkring Kinnekulle,
et spændende urfjeld. Men tag I Arns fodspor med i bagagen,
den kan være en god rejseguide og et godt supplement til
læsningen af bøgerne om Arn.
|
Man ved ikke hvem, der har ladet kirken bygge, men
relieffer antyder, at det kan være en hjemvendt korsridder,
og Jan Guillou har ladet det være Arn. Forshem kirke er
den eneste kirke i Sverige, der er viet til Den Hellige Grav
i Jerusalem - altså til den grav, som korsridderne havde
befriet. |
|
|
|
Kilder:
I Arns Fodspor (212 sider) af Lennart Utgren, Dick Harrison,
Bo Södervall.
Vejen til Jerusalem (392 sider) - Tempelridderen (442 sider)
- Riget ved vejens ende (464 sider) af Jan Guillou.
Arven efter Arn (418 sider) af Jan Guillou.
Alle på Forlaget Modtryk.
"I Arns fodspor" udgivet af Västgergötlands
Museum, Box 253, 53223 Skara. 29 kr.
Kig også ind på www. skaramus.se under aktiviteter.
Tilføjet til udfordringen.dk: 13.10.2005, 10:33
Artiklen bragt i Udfordringen uge 41/2005 |
|
|